söndag 4 juli 2010

Fisket under midsommarhelgen levererade en hel del:D

Jag var under midsommar ute med familjen i skärgården och seglade. Min kompis Robin följde med.
Självklart hade vi med oss vår gummibåt med 6hk, perfekt för fiske. Vi låg på ormskär, vilket ligger ganska nära ett mycket hett område för gäddfiske.
Vi la loss från hamnen, Åva, på torsdagseftermiddaggen, och skulle vara ute till söndag. Vi la till på ormskär runt kl. 19:30. Runt dessa öar finns en hel del marer, det vill säga grunda vikar med ett mycket litet innlopp. Vi hann med en tur under torsdagskvällen där Robin fick en fin abborre på 0,94kg samt en gädda på cirka 1,5kg. Jag fick även en mindre abborre. Robin var en riktig nybörjare vilket gjorde hela händelsen mycket rolig. Han drog en av sina första abborrar på kast och den vägde hela 0,94kg.:) Nybörjartur eller vad säger man?!:D.
Bild på Robins borre kan du se här nedan, bild 1.
Unde fredagen solade och badade vi för det mesta, men vi han dock med en fisketur på 4h. Denna gång åkte vi till ett mycket hett ställe, grönskär. Här finns det en mycket bra mar där stora och många gäddor samlas. Vi han under cirka 4 h dra 13 gäddor (jag 11 och Robin 2). Den största låg på cirka 3kg.
Under kvällen hann vi även med en hel del mete med mask. Här hade Robin bra flyt och lyckades landa tre abborrar över 400gr:) Jag drog även två i samma storlek, även Adrian fick en mindre abborre:).
Vi tog upp de tre största och grillade dem under lördagskvällen. Riktigt gott!
Under lördagen fiskade vi inte speciellt mycket, totalt cirka 2h. Vi åkte bland annat tillbaka till maren, men utan resultat. Dock hade jag en del påslag, men dessa slet sig loss.
Under söndagen tog vi en sista tur på ett nytt ställe. Miljön där vi fiskade var otrolig. Man fick slingra sig mellan små öar, där vattnet sällan var över 2 meter hjupt. Vi hittade ett smalt inlopp till en liten mar där vattenhjupet låg på mellan 0,5-2m.
Vi såg en hel del gäddor, men ingen var intresserad av att hugga på våra beten (jag körde med jerk och robbin låna lättare utrustning av mig i form av reflex och atom). Jag fick då för mig att jag skulle kroka en gädda. Jag fick försöka tre gånger på samma gädda innan jag lyckades lägga draget framför nosen på den och dra till. Denna vägde cirka 2,5kg, se andra bild nedan. Lite fusk men ändå kul.
Detta satte punk för helgen. Alla landade gäddor fick som alltid simma tillbaka!
Under helgen drogs totalt 15 gäddor (jag 12st och Robin 3st) samt 8 abborrar.
Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar