tisdag 29 juni 2010

Gösfiske på Drevviken 2010-06-19

Jag, Alex och min kollega Adde var nere och fiska 19 juni i Drevviken. Vi skulle, som några dagar innan, fiska gös under kvällen och natten.
Vi började fiska runt kl. 20:30. Vädret denna kväll+natt var bra. Soligt med svag sydvästlig vind. Exakt som turen innan denna.
Vi började vårt fiske runt gårdens bad, utan kontakt. Jag prövade även lite jerk, men även där utan resultat. Vi åkte därför vidare.
Vi anlände på grynnan runt kl. 21:30. Första hugget kom 22:20. Och det var Adde som lyckades dra en abborre på cirka 300gr. Adde är väldigt duktig på gösfiske i Drevviken och har dragit två gösar över hela 7kg här. Men den metod vi använde under denna fisketur (relax och kongerjigg på grynna), var han inte van vid. Han berättade alla sina metoder, och hur de ofta levererade mycket gös och framförallt stor gös. Enligt honom fiskade vi med småjiggar. Själv tyckte jag att jiggarna var ganska stora:P. Men jag kommer att lyssna på Adde i framtiden, då han har ett imponerande gösregister.
Vi fiskade från kl. 20:30-03:00. Jag drog totalt 4gösar, där 2 stycken låg över minimimåttet, största på 45cm. Alex tappade en abborre som var helt sjukt stor. Jag har bara en gång tidigare i mitt liv sett något liknande. Vi uppskattade vikten till cirka 1,5kg och efter ca. 2 min drillning slet den sig loss. Alex var förtvivlad en lång stund efter att abborre släppt. Adde drog två abborrar under kvällen, men lyckades inte lura någon gös. Jag fick även en gädda på cirka 1,5kg.
Totalt fick vi 4gösar, 2 abborrar och en gädda under turen.
Se bild på min största gös samt Addes största abborre för turen här nedan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar