tisdag 8 juni 2010

En helt otrolig fisketur! tot. landade vi 31 gäddor med topp på 8,88kg

Jag, Oscar och Alex fiskade i skärgården under måndagen 2010-06-07. Vi fick uppleva vår kanske bästa fisketur hittils.
Vi började vårt fiske kl. 11:30. Oscar hade bil vilket vi använde för att ta oss till båten med. Vi fiskade från Alex båt med 150hk. Väderförhållanderna var perfekta. halft mulet hela dagen med hård vind från sydväst. Pålandsvind i vikarna hade dragit in mycket betesfisk vilket resulterade i väldigt mycket gädda! Vi fiskade alla med Jerkbait där Oscar använde metoden på riktigt för första gången. Alex rulle var inne på reparation så han lånade min. Första gäddan drog Alex, och den låg på cirka 1kg. Kort därefter hade han en som högg, den var betydligt större ty virvlarna var enorma. Men den den klev inte på igen. Efter ytterliggare 10 min drog jag en gädda på cirka kilot. Kort därefter drog Oscar en, även den på kilot. Vi tappade varannan fisk då krokarna sällan fastnade helt rätt. Huggen var väldigt aggresiva! Ibland kom gäddorna in med krokarna i ryggen. Jag kan tyvärr inte skriva om varje hugg då vi fick totalt 31 gäddor och minst 40 som slet sig loss. Fisket var helt otroligt! Vi fick dubbelhugg tre gånger och trippelhugg en gång under dagen. Storleken varierade från 0,5kg upp till 4kg. Vi började som sagt vårt fiske långt in i de grunda vikarna. Men när kl. var runt 13:30 drog vi oss utåt. Vi fiskade runt öar där även där fisket var otroligt. Runt kl. 14:oo hade vi dragit 14 gäddor; jag 6st, Alex 5st och Oscar 3st. Vi bestämde oss då för att gå iland för att grilla hamburgare och korv!:D. Vi grillade precis brevid en långsmal vik med en bredd på cirka 30 meter. Viken "hade" frånlandsvind och hade ett vattenhjup på cirka 1 meter. Jag kunde inte hålla mig och var tvungen att hämta mitt spö och testa några kast i den. Redan på första kastet högg det, men den slet sig loss. På andra kastet högg den igen, men även då slet sig den loss. På tredje kasted, en annan riktning högg en annan gädda, på cirka 0,5kg. På femte kastet högg en till, men som drog sig ner mot botten och fastnade vilket resulterade i att den slet sig loss. På sjunde kastet, annan rikting, högg det igen. Denna lyckades jag landa och vikten uppskattades till 2,5kg. Alex och Oscar satt bara 20 meter från mig och njöt av förestälningen då jag drog gädda efer gädda i den lilla viken. Totalt hade jag 5 gäddor på och 2 efterföljare på cirka 10 min i den lilla viken. Jag lyckades endast landa 2 st pga huggen var så aggresiva så att kroken sällan fastande bra. Men så var det som sagt under hela dagen. Efter lunchen drog vi vidare längre ut i skärgården. redan på första kastet vid den nya platsen högg det på min X-buster. Vikten på den gäddan läg på cirka 1,5kg. På Oscars tredje kast högg en lite större bit. Där vikten låg på ca 4kg. Samtidigt som Oscar drillade sin gädda på fyra fick Alex en på cirka kilot. Gäddorna högg i alla riktningar och hela tiden hördes. "Jag har en", "fan den slet sig loss", !Jag har en", "ta fram kameran", "räck mig tången", etc. Jag lyckades även dra en på cirka 4kg under allt vilmmel.
Runt kl. 17:30 återvände vi in mot vikarna. Nu hade vi dragit hela 26 gäddor; jag 12st, Alex 9st och Oscar 5st. De två största var Min och Oscars på ca. fyra kilo vardera. Alex råkade även kasta bort sitt jerkbait, men som tur var hade jag jerk att låna ut; man har ju själv ca. 30 jerk:P.
Fisket fortsatte som vanligt, vi drog gädda efter gädda, Alex fick en på ca. fyra kilo som slet sig loss, kort därefter fick han en på kilot som han lyckades landa, även jag fick en men den slet sig loss.
dagen hade nu börjat närma sig slutet. Jag kastade ett kast in mot grunt vatten, och PANG sa det. Den slet sig loss direkt men FAN vilken fisk. Alex såg möjligheten och kastade på virvlarna efter mitt bete. OCH PANG! Samma fisk som var på min högg nu på ALex. Man såg böjningarna i spöt. Denna var stor. När vi fick se fisken såg den ut att väga ca 10 kilo. Men vågen visade 8,88kg och gäddan var hela 113cm lång. Huvet var helt otroligt stort. Efter fotografetring och mätningen fick den självklart simma tillbaka. Allt filmades och filmen får ni se i min långfilm! Vi fiskade i ytterliggare en timme där jag tappade ytterliggaree cirka 4 st och landade en, Oscar tappade ytterliggare cirka 3st och landade 1 och Alex tappade ytterliggare ca 4st och landade 2st.
Resultatet slutade på 31 gäddor där Alex fick största på 8,88kg och 113cm. Jag drog hela 13gäddor, Alex hela 12 gäddor och Oscar 6 gäddor (Mycket bra av Oscar Lindqvist då han för första gången använde sig av riktig jerkutrustning). Då ska vi även lägga till och tänka på att vi tappade mins 40 fiskar. VILKEN ficketur! Något vi kommer minnas länge. Vi slog det gamla mängdrekordet med hela 16 fiskar. Alex ökade sitt PB med 2,18kg där hans tidigare PB låg på 6,9kg.
Bild på de två största gäddorna för varje person kan du se här nedan (Bild 1 Martin 3kg, Bild 2 Martin 4kg, Bild 3 Oscar 1kg, Bild 4 Oscar 4kg, Bild 5 Alex 3kg, Bild 6 Alex 8,88kg).
Jag kan tyvärr inte visa bild på alla gäddor då det skulle ta upp hela hemsidan:P Totalt togs 51 bilder.
Skitfiske på er alla!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar