tisdag 29 juni 2010

Gösfiske på Drevviken 2010-06-17

Jag och Alex fiskade gös på Drevviken den 17 juni. Vi fiskade båda med Relax och Konger jiggar. Bäst färg för kvällen var rödgul.
Vi anlände till platsen där vi skulle fiska runt kl. 22:00. Vädret var soligt med en svag sydvästlig vind. Första hugget kom runt kl. 22:30. Men den slet sig loss. Kort därefter hade jag även på en abborre på runt 700gr men även den slet sig loss. Jag fiskade för det mästa med UL-utrustning. Detta försvårar krokningen av fisken mycket men ökar känslan med det dubbla. Jag tappade säkert 5 gösar och lika många abborrar den kvällen.
Första gösen som kom upp högg runt kl. 23:30. Det tog min kongerjigg. Drillningen varade inte länge, och gösens längd var 43cm. Vi fotade den och släppte varsamt tillbaka den.
En halvtimme senare högg det på Alex jigg. Denna var större. Den gick och stånga nere vid botten en stund innan den fick syna insidan av båten. Den var 61cm lång, en perfekt matgös. Kort därefter small det på Alex spö igen. Det kändes som samma storlek som den innan. Efter mätning visade det siga att denna var 55cm. Även den en bra matgös.
(normalt tar vi inte upp fisk. Men denna kväll tog vi upp 3 gösar, 43cm, 55cm, 61cm).
Efter ytterliggare en timme högg det på mitt spö. Denna var också 43cm. Minimimåttet för gös i Drevviken är 40cm, och därför tog jag upp denna. (jag släppte den första där även den var 43 cm pga. förhoppningar att dra större under kvällen).
Kort därefter smacka det på ordentligt på Alex spö. Det första han sa var: "Om detta är en gös då jävlar är den stor". Men det visade sig vara en gädda på 3,5kg. Självklart fick hon simma tillbaka efter fotografering. Alex drog ytterliggare en gös på cirka 20cm och jag en liten abbore på cirka 200gr. Vi fiskade till kl. 04:00.
Totalt fick vi 5 gösar, 1 abborre och 1 gädda.
Se bild på min och Alex största gös här nedan, bild 1. och 2.
Se bild på Alex gädda här nedan, bild 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar