fredag 4 juni 2010

Fiske i Stockholms skärgård 2010-06-04

Jag, Oscar, Coffe och Fredrik hade först planerat att fiska torsk i ytterskärgården men det dök upp en hel del strul. Så det slutade med att jag, Oscar och Fredrik åkte ut med Oscars bår och fiskade gädda och strömming. Vi hade tänkt att vi skulle vara ute på sjön runt kl. 10:30, men det slutade med att vi var på sjön runt kl. 12:30. Nu hade Oscar köpt ett jerkbait, då han märkte hr effektivt det var dagen innan. Vi började vårt fiske vid en vass, men utan resultat. Vi åkte vidare till samma grundflak som vi fiskat på under dagen innan denna. Jag hade en efterföljare på cirka 3kg redan på andra kastet. Men den högg aldrig. Efter ytterliggare 10 min fiske drog Oscar sin första jerkgädda. Den var riktigt fin, vikten uppskattades till 3-3.5kg innan den fick simma tillbaka. Se första bilden nedan: Vi fortsatte vårt fiske på samma plats i cirka 20 min utan resultat. Därefter åkte vi ut en bit för att fiske strömming. Denna gång hade vi med en längre tamp så att ankaret nådde ner till båtten. Vi fiskade strömming i cirka 40 min, och lyckades totalt få ihop cirka 1,5kg. Fredrik fick även en simpa, se andra bilden nedan: Idag var det ganska kallt. Vi hade otur med molnigheten ty solen tittade nästan aldrig trots att det var stackmåln. Det låg som ett målnstråk som drev med solens gång. Riktigt irriterande kan jag säga! Vinden låg på rätt bra hela dagen och med bara lätta kläder blev det ganska obehagligt. Men trots detta fortsatte vi fiska. Man är ju viking när det kommer till fiske:D Efter stömmingsfisket åkte vi längre in i skärgåtden och la ankaret utanför en grynna. Jag hade en riktigt fin efterföljare två gånger, jag uppskattade gäddans vikt till cirka 4-5kg. Riktigt irriterande att den inte högg. Men jag hade ett hugg, men där slet sig gäddan loss ganska fort. Vi fiskade i ytterliggare 2 timmar på olika platser, men utan resultat. Vi bestämde oss för att lägga till på ett sista ställe och ta några kast. redan på första kastet vid den nya platsen högg det på oscars nya "tånglake". Gäddan låg på cirka 1,5kg. MEN när han hade fått in den i båten började den splattra och han tappade gräppet. Gäddan åkte rakt ner i båten där hon fortsatte splattra. Det blev så tokigt så att kroken åkte rakt in i Oscars ben. AJ. Han fick loss gäddan och först efter releasen fick vi se skadorna. Kroken hade åkt in så långt så att det var en omöjlighet att få ut den samma väg som den kom in. Hullingen hade kilat sig fast ordentligt långt in under huden. Men Oscar var inte bekymrad alls. Han var bara glad över sin andra gädda för dagen och att han fulkomligen ägde mig trots att han fiskade med jerkbait första gången i hela sitt liv. kylan gav även en bra bedövning. Se tredje bild här nedan på hur kroken satt: Efter detta åkte vi hem och Oscar åkte raka vägen till akuten.
Totalt fick vi alltså två gäddor (Oscar båda), en simpa samt cirka 1,5kg srömming.
Skitfiske på er!;D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar