fredag 4 juni 2010

Fiske i Stockholms skärgård 2010-06-03

Jag, Coffe och Oscar fiskade i stockholms skärgård i torsdags. Vi åkte ner efter skolan. Det var först tänkt att vi skulle ta Coffes båt med 40hk men startmotorn var paj!:/ så vi tog Oscars istället, med 10hk. Vi fiskade efter gädda och strömming. I början gick det ganska segt. Vi började med fiske efter gädda där jag var den ända som körde med jerkbait. Första gäddan kom efter cirka en timmers fiske på olika platser. Den högg på ett grundflak. Färgerna var otroliga, en riktigt fin skärgårdsgädda på cirka 1 kg. Se första bilden nedan: Efter ytterliggare 10 min högg det på mitt spö igen, på samma grundflak. När jag landat fisken högg det på Oscars blå/vita wobbler. Båda gärddorna låg på cirka kilot, se andra bilden nedan: Efter att gäddorna hade fått simma tillbaka åkte vi vidare för att fiska lite strömming. Det gick ganska bra trots att vi inte hade tillräckligt lång tamp för att nå ner med ankaret till botten vid strömmingsfisket. Vi fiskde strömming i cirka 40 min och drog totalt cirka två kilo:). Efter detta åkte vi tillbaka till grundflaket. Det är ett mycket stort grundflak, 50*50 meter med djupkanter runt om. Ett perfekt ställe för gäddfiske. Vinden låg på rätt bra hela dagen, och det var strålande sol. Jag drog ytterliggare 2 gäddor där en låg på cirka 4kg. Hugget från fyrakilosen var riktigt härligt. Den missadse första hugget men jag lyckades kroka den då den högg igen direkt efter första hugget. Allt intäffade med ett stort plask i ytan. Se tredje bild på 4kg gäddan här nedan: Den fjärde gäddan jag drog hade en "two-head" täckning på huvudet, se fjärde bilden nedan: Även Coffe drog en gädda, sin livs andra. Se femte bilden nedan:
Efter detta begav vi oss hemåt. En riktigt lyckad dag då resultatet slutade med 6 gäddor, (jag 4st, Oscar 1st och Coffe 1st) samt totalt cirka 2 kilo strömming.
Nu har ni bevis på att Jerk metoden är en riktigt het metod och kanske till och med den bästa!
Skitfiske på er!;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar