onsdag 7 juli 2010

Fiske från kl. 20:30-08:30 på Drevviken 2010-07-05

Jag fiskade på Drevviken i 12h med Adde och hans kompis Manne den femte juli. Adde kunde inte vara med på tävlingen två dagar tidigare pga. hans kompis som han skulle fiska med i sin båt drog sig ur. Adde var därför mycket taggad inför fisketuren, vilket vi alltid är:).
Vi var ute på sjön runt kl. 21:30. Vädret var riktigt nice. Sol med svag västlig vind.
Det var jag och Addee som började, manne kom ner runt kl. 22:00.
Vi började vårt fiske vid en vass nära Gårdens bad där fisket började ganska segt. Vi tog ett par abborrar samt tappade ett par fiskar. Min syster Louise, hennes kille Andreas och deras kompis Patric kom även ut. Andreas hade en efterförjare till båten men annars var även dem fiskelösa. Vi åkte vidare till en grynna ca. 200 meter längre bort. På vägen dit hade Adde ett ordentligt påslag från en förmodligen mycket stor abborre ty den betedde sig som en stor abborre gör. Men han tappade den efter cirka 10 sekunders drillning.
Väl på grynnan hade jag en riktigt fin gädda på kroken. Den högg cirka 3 meter från båten men slet sig loss efter cirka 5sekunder. Den såg ut att väga mellan 4-5kg. Jag hade ytterliggare 2 påslag, men ännu ingen gädda i båten. Då kom Patric, Anderas och Louise. De hade tyvärr inget ankare och knöt sig därför fast i vår båt. De körde med spinnare samtidigt som jag och Adde körde med jerk och wobbler.
Patric drog efter ca. 10 min en gädda på cirka kilot. Se första bilden nedan:
Vi fiskade på grynnan till kl. 22:00. Därefter hämtade vi manne.
Det kändes lite dumt pga Manne rodde nästan hela fisketuren.
Väl ute på "gösgrynnan" gick fisket mycket segt. Vi fiskade på grynnan tills att kl. var runt 00:30 utan resultat. Därefter åkte vi vidare för att testa lyckan i några närliggande vikar.
I den första viken fick vi se något mycket märkligt. Det såg ut som en pinne låg och flöt på ytan, men plötsligt började den röra sig. Vår första tanke var att det var en orm. Adde kastade sin jigg över "djuret" och "PLASK". Det var en fisk. Det var tyvärr ganska mörkt och därför kunde vi inte se var det var. Men troligen en gädda. Riktigt skumt pga den var bara cirka 5 meter från båten utan att bry sig.
Vi fiskade av en hel del vasser. Jag lyckades dra 2 gäddor under en period på cirka 2 timmar. Varken Adde eller Manne hade påslag, det var dött. Vi testade allt men inget verkade fungera. När solen gick upp åkte vi tillbaka till den grunda grynnan nära Gårdens bad. Här fick vi en abborre, som var mycket liten. Vi fortastte vårt fiske vidare mot en vass nära fornuddens bad. Jag lyckades dra 2 gäddor, båda på cirka kilot på buster jerk.
Än så länge var allt mycket smått. Klockan var nu runt 04:00 på morgonen.
Vi bestämde oss för att testa en vass när fornudden. På vägen dit hade vi våra jiggar i. Efter cirka 300 meters dragrodd högg det, precis utanför fornuddens badstarnd. Det var en gös på cirka 40 cm. Se anda bilden nedan: Vi bestämde oss nu för att stanna där vi var och testa om vi kunde dra fler ty gösar går i stim. Manne han dra cirka 5 kast innan det small på hans spö. Det var dock en minder gädda på cirka kilot. Vi fiskade alla med jigg, men jag gick emellanåt till fiske med jerkbait. Efter ytterliggare ett par minuter drog jag ett långt kast med min relaxjigg. Efter ett par vevtag sa det PANG! Denna var stor, och tung. Efter cirka 5 min drillning landade jag gäddan. Den vägde hela 6,08kg och var prick 100cm. ÄNTLIGEN lite storlek. Se tredje och fjärde bilden nedan: Jag var riktigt närvös under drillningen pga hade ingen taffs samt en ganska tunn flätlina. Men allt gick bra och efter fotografering och mätning fick den simma tillbaka. Kroken fastade perfekt i gäddans yttersta "läpp". Därför simmade den tillbaka utan några som helst skador. Adde filmade även hela händelsen. Sök på Martin Wasberg på youtube så kommer filmen upp. (drillning av gädda på 6,08kg och 100cm).
Jag drog ytterliggare 1 gädda på cirka 1,5kg. Manne drog ytterliggare 2 gäddor på cirka kilot och Adde trog ytterliggare 1 gädda på cirka kilot. Vi slutade vårt fiske kl. 08:30.
Totalt fick vi 10 gäddor, 1 gös och 4 abborrar (jag 6 gäddor, 1 gös och 2 abborrar, Adde drog 1 gädda och 2 abborrar och Manne drog 3 gäddor).
Här nedan kan du även se Addes största abborre för kvällen, bild 5:
Skitfiske på er alla!;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar