tisdag 13 juli 2010

En lång och härlig tur med Adde och Torbjörn

2010-07-09. Jag var nere vid Addes brygga kl. 04:20. Solen hade precis börjat gå upp. Men det låg moln över hemelen, så solen syntes ej. Det blåste även på ganska bra. NU var det bra förhållanden. Dock väldigt varmt i vattnet (23grader). Jag och Adde började fiska själva (Torbjörn var nere vid sjön runt kl. 08:00). Vi började fiska av vasser där vi tidigare haft en hel del kontakt, men fisket gick segt. Vi åkte till "abborregrynnan" men även där utan resultat. Vi fiskade av en hel del vasser, med ett par kontakter, men ingen fisk i båten. Runt kl. 06:00 åkte vi till en vik vid fornudden. Här fick jag en gädda på cirka kilot och Adde sin första jerkgädda, även den på kilot. Se Addes gädda, bild 1, här nedan:
Därefter åkte vi vidare till en vik nära Trångsund. Här hade vi en hel del påslag. Vi hade ett par efterföljare var, samt en gädda som högg. Men en så länge bara 2 gäddor i båten. Nu var kl. 07:30 och vi begav oss mot gårdens bad för att hämta Torbjörn.
Därefter åkte vi tillbaka till viken där jag och Adde hade en hel del kontakt. Och självklart gick det bättre nu. Jag fick en på 3,62kg på buster jerk, se andra bild nedan:
Detta kan ha varit fisken som högg tidigare under morgonen.
Runt kl. 08:45 åkte vi vidare mot trångsund för att börja fiska vid hjupvassera. Nu var molnen som täckte solen till viss del tidigare, borta. Det var därför mycket varmt. Vinden hade även avtagit. Fisket började därför gå riktigt segt.
Vi la till vid en vass precis innan den smalaste delen av Trångsund. Här stod vi ett bra tag. Jag tappade en liten simpa. Men några kast efter hade jag ett ordentligt påslag. Det tog STOP. Därefter kände jag två ryck innan den släpte. Jag såg virvlarna och de var riktigt stora. FAN!
Vi fiskade vidare på samma vass en stund men utan resultat. Vi bestämde oss därför för att testa lite på dragrodd på hjupet.
Efter cirka 500meters dragrodd small det på Addes hjupgående wobbler. Förväntningarna var storra. Alla hoppades på gös. Men så var inte saken, ytterliggare en liten gädda på cirka 1,5kg.
Fisket gick nu mycket segt. Vi testade en hel del vasser där det tidigare (när vattnet var kalt) varit mycket bra fiske. Vi hittade även ett nät (olagligt lagt). Detta tog vi upp och släpte tillbaka tre stora abborrar som satt i det. Nätet upptäcktes tack vare att jag fastnade i det med jigg. Fiskaren hade gjort en riktig fuling. knutit fast nätet i vassen och sedan lagt ut det utan boj. Se fjärde bilden nedan på en av abborrarna som fick simma tillbaka. JAG HATAR NÄTFISKARE.
När kl. var runt 12:30 stannade vi till för att bada lite.
Runt kl. 13:00 började vi fiska igen. Vi rodde tillbaka till viken där jag drog en på 3,62kg. Varje gång vi förflyttade oss hade vi beten i vattnet efter båten. Men fisket gick som sagt mycket segt. Viket nästan helt säkert berodde på värmen. Väl i viken fick jag en till fin gädda på 3,58kg på en Salmo slider. Gäddan var i mycket dålig kondition. Den var cirka 90cm lång med ett huve för en sjua. Den var även mycket seg under drillningen. Se femte bilden nedan:
Vi hade ytterliggare ett par efterförljare. Det var även här ordet "knölen" kom in i bilden. Torbjörn hade en efterföljare, på cirka 2kg, med en knöl på kroppen. Kort där efter hade jag en efterföljare (en mindre gädda). Torbjörn sa då att det kanske var samma. Men jag ville vara klar och tydlig med att jag hade lyckats lura en ny. Så jag röt till "din var större och hade en knöl". Både Adde och Torbjörn triggade mig med detta efter. HAHA sjukt kul.
Vi fiskade till klockan var 16:00. Vi fick alla fisk under denna tiden. Störst var min gädda på cirka 2kg som tog på abborregrynnan. Resultatet för dagen blev totalt 12 gäddor (jag med 7st, Adde med 4st och Torbjörn med 1st). Störst för dagen blev min gädda på 3,62kg. Vi fick även en hel del abborre. Men inget stort.
Skitfiske på er!;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar