måndag 11 juli 2011

Ännu en galen göstur 110710! Tio landade gösar, ingen under 2kg, största på 4,054kg

Jag var hos Victor runt kl. 17:45. Vi körde in prylarna i hans bil och drog därefter ner till vattnet. Vi hade redigt med mat och dricka då vi hade planerat att köra hela natten. Runt kl. 18:30 var vi ute på vattnet. Vi styrde först till en riktig hotspot där vi tidigare har dragit de flesta gösarna. Men det var helt dött. Trots att högtrycket var påväg upp, det var helt klart samt svag sydlig vind. helt enkelt perfekta förhållanden. Dock fick vi en hel del mindre abborre samt hade några gäddor på. Men löja var det ingen brist på. Efter att Victor hade gått lös med sitt kastnät, hade vi redan efter 5 min över 60 stora löjor. vattnet var helt klart vilket antagligen var anledningen till att det var så dåligt gösfiske. Något som förvånar oss mycket är att vattnet där vi fiskar kan ena dagen vara mycket grumligt och andra dagen helt klart. Den första fisken med lite bättre storlek kom upp runt kl. 21:00. Den tog Victor på jigg och de var en abborre på cirka 500gr. Men det blev inget foto på den då en abborre på kilot följde den under drillningen. Victor hade helt enkelt för bråttom med att kasta i den för att ta kilosborren.Vi testade många ställen där vi tidigare hade fått mycket gös och abborre. Men det var segt överallt. Vi testade djupkanter, djupgrynnor, grynnor och grundflader. Men endast en massa mindre abborrar högg. Dock hade vi ett par hårda stötar. Runt kl. 23:30 ankrade vi upp på en grynna mitt ute i viken. Vi körde med två flöten samt med ett jiggspö var. Vi hade även placerat lysstavar i flöterna. Kl. 00:05 gick mitt flöte. Första tanken var båtten men när jag gjorde mothugg tog det helt stopp. "Satan denna är stor" utbrast jag till
Victor.
Drillningen varade i ett par minuter. Tillslut fick turens första gös syna båten. Nytt PB för mig. 4054 gram. Yes!
Äntligen över 4kg. Men under fotograferingen hände något oväntat. Det började skrika i Victors r
ulle. "Jävlar" utbrast Victor. Han gjorde mothugg och denna satt också. "Samma storlek om inte större". Väl i båten visade det sig att den vägde 3950gram. Helt galet. Dött i nästan 6h och nu två gösar på 4kg på mindre en ett par minuter. Som tur var låg det en båt bredvid som kunde fota vårt dubblehugg. Releasen var riktigt härlig efter.Vi fortsatte nöta men ingen fisk kom upp. Bara en massa mindre abborrar. Runt kl 02:00 bestämde vi oss för att ta en kort sväng hem och ladda om batterierna för att bege oss utt vid kl. 03:3
0 igen innan solen stiger upp.
Väl ute igen började vi med att fiska löja. Det tog inte lång tid innan vi än en gång hade fyllt hinken med betesfisk. Nu testade vi grundfladen
än en gång. Där vi under kvällen
innan inte hade fått annat en mindre
abborre och gädda.
Även där vi under tidigare turer haft bäst gösfiske. På vägen dit möter vi en båt där Victor har lärt känna styrman.
Han hade tydligen fiskat på grundfladen från kl. 22:00-03:30 men bara fått en massa
mindre abborrar. Ingen gös. Detta gjorde oss något oroliga.Väl vid grundfladen märkte vi hur vattnet nu hade blivit grumligt. Helt galet för under kvällen tidigare såg man utan problem ner till båtten. Nu såg vi inte mer en en halvmeter. Detta gav oss förhoppningar. Något senare började det smacka på rejält. Vi vart tvungna att släppa jiggspöna och endast koncentrera oss på våra meten då flöterna gick konstant. På mindre än 3h hade vi landat ytterliggare 8 gösar. Ingen under 2kg. Sjukt! Första gösen under morgonen tog jag. Vikten på den låg på 2,292kg. Därefter: jag 2,794kg, jag 3,200kg, Victor 3,500kg, Victor 3,000kg, Victor 3,200kg, Victor 2,500kg och tillsist jag 3,789kg. Men det absolut sjukaste som inträffade var när Victors båda flöten nästan gick samtidigt. Han stod och drillade gösen på 3,000kg ochprecis när han hade tagit hjälgräppet gick hans andraflöte. Han gav mig gösen i handen och gjorde mothugg på sitt andra flöte. Även denna satt. Något senare stod han med två gösar i famnen. Ena på 3,000kg och andra på 3,200kg. Bild på detta finns även här i inlägget. Jag fick även med det hela på film. DENNA FILM SAMT ALLA DE ANDRA FILMERNA FRÅN DENNA TUR SAMT GÖSTUREN 110702 LÄGGS SNART UT PÅ YOUTUBE IHOPKLIPPT! Länk läggs då ut här på bloggen. Det får ni inte missa.
Runt kl. 07:30 begav vi oss hemåt. Vi var redigt nöjda. fem gösar var och
ingen av dessa under 2kg. Det enda
som fattades var Victors abborre på
kilot. Den som behövdes för grand
slam cup då han redan har gäddan (12,2kg) samt gösen (5,3kg).
Nu har jag bara gäddan kvar då jag redan har gösen (4,054kg) och abborren (1,104kg). För att ta en grand slam behövs en gädda på 8kg, gös på 4kg och abborre på 1kg. Bilder på samtliga gösar i turårdning kan du se här i inlägget. Victors gös på 3,500kg fotade vi aldrig pga att han tidigare vid 2 tillfällen hade landat just denna gös. (man såg att det var samma klart och tydligt då den var mycket sarjad, antagligen en gammal hane som varit med om en hel del). Tack för ännu en galen tur Victor. Skitfiske på er alla!;)