måndag 4 juli 2011

Galet gösfiske i skärgården 110702

Helt galet. Nio gösar, 8st över 2kg, största på 3,616kg.

Jag var hos Victor i Sollentuna runt kl. 16:30. Vi hade planerat att komma iväg tidigare, men så blev det inte. Nu var lågtrycket här. Dock var det klart väder men mycket kvavt och nordostlig vind. Victor hade under torsdagen, (dagen efter vårt afterworkfiske) varit ute med Mattias på afterworkfiske. De hade hittat en riktig hotspot. Totalt på bara ett par timmar hade de landat 4 gösar. Alla över 2kg och största på 5,3kg. De hade även tappat en på cirka 5kg. 5,3 kilosen stod Victor för. Detta innebär att med hans gädda på 12,2kg och gös på 5,3kg ligger riktigt bra till i grandslamtävlingen. Nu var det bara den där abborren på kilot kvar. Den som skulle bli den enklaste att ta. Vi var ute på vattnet runt kl. 17:00. Dock hade vi problem med betesfisken. Lågtrycket hade gjort vattnet grumligare samt tryckt ned löjan. men efter cirka 40 min hade vi runt 30-40 löjor. Vi begav oss raka vägen till det stället där Victor och Mattias hade haft otroligt fiske undertorsdagskvällen.Redan efter 5min gick mitt flöte. Jag gjorde mothugg och första gösen var landad. Nytt PB för mig. 2,22kg. Efter ytterliggare 5 min gick mitt flöte igen. Nytt PB igen. 2, 94kg. Sen var det Victors tur. 2,84kg fick syna båten.
Nu hade vi fiskar i cirka 20 min. Och redan landat 3 gösar över 2kg. Då får vi inte glömma att vi missat minst 4 där mörten blev tagen. Antagligen mindre abborre.
Vi körde med två kastmeten var samt att vi jiggade emellan. Men jiggningen blev vi ganska snabbt tvungna att lägga ned med. Det var nämligen redan för mycket att ha koll på våra flöten då de gick konstant. Victor vart till och med tvungen att rycka loss mörten ur munnen på en fisk då både jag och han drillade varsin.
Runt kl. 20:00 hade betesfisken tagit slut. Vi hade dragit ytterliggare tre gösar. 2,49kg, 3,616kg och 2,70kg. Jag stod för samtliga och alla tog på mete.
Vi får inte glömma att vi hade landat cirka 10 abborrar där alla låg under 500gr. samt att Victor dragit en gädda på cirka 3kg. Nytt PB för mig igen. Vi hade även tappat en hel del där några kändes riktigt fina. Nu hade vi landat 6 gösar. Jag 4st och Victor 2st. Lågtrycket tycktes inte påverka gösen över huvud taget. Det var magiskt. Dock påverkades löjan rejält. Det tog cirka 1 timme innan vi hade fyllt beteshinken en en gång. Runt kl. 21:00 ankrade vi upp igen en bit bort från den tidigare platsen. Jag var då tvungen att rigga om ett av mina kastmeten då Victors gädda hade gjort kaos med det. Den hade nämligen simmat in i mitt tackel samtidigt som Victor drillade den. Under tiden som jag riggade spöt hann Victor få ut båda sina meten. Men metet dog efter kl. 21. Han tog fram jiggspöt och på första kastet small det! Denna var stor, riktigt stor. Han lyckades få in den till båten men tråkigt nog släppte den.
Han sa att den drog betydligt mer än hans 3,9kg under torsdagskvällen. På hans andra kast small det igen. Denna landade han säkert. Vågen visade 3,608kg. Dagens näst största fisk och den första på jigg. Det tog cirka 5min för mig att få i ordning mitt andra kastmete. Under den tiden han Victor dragit en gös samt tappa en riktigt fin.
Väl i ordning fick jag ut båda kastmeterna. Men vi märkte som sagt att fisket dog på mete. Därför bestämde vi oss för att endast köra med ett mete var samt gå över på jigg. Det tog inte lång tid innan det small på Victors spö igen. dagens minsta på cirka 1,5kg. Sen var det min tur. Under drillningen trodde jag först att jag hade fått storgösen men väl vid båten var det en gädda på cirka 3kg. Vi var så inne i gösfisket så vi krokade loss gäddorna i vattnet direkt. För att komma ihåg ordningen och vikterna, antecknade jag konstant fiskarna i mobilen.
Vid ett tillfälle då jag kastade ut jiggen och lät den sjunka, fick jag för mig att jag skulle anteckna Victors två senaste gösar. Men samtidigt som jag höll på att fippla med mobilen kände jag hur det drog till i spöt.
Jag släppte mobilen och gjorde mothugg. efter drillningen var kvällens sista gös landad. Vågen visade 2,13kg. Nu var kl. runt 22:00 och fisket dog ut helt. Vi bestämde oss för att gå över till flötestrolling.
Men ingen fisk landades efter kl. 22:00. Vi fiskade fram till 00:00 sen begav vi oss hemåt. Äntligen en tur att minnas. Vi var galet nöjda. Tack Victor för denna tur! Och stort grattis till ditt nya PB under torsdags kvällen på hela 5,3kg.
Totalt landade vi alltså 9 gösar, cirka 15 abborrar, alla under 500gr och två gäddor på cirka 3kg vardera.
Gösarnas vikt i tur och orning kommer här: (Jag)2,22kg - (jag)2,94kg - (Victor)2,82kg (jag)2,49kg - (jag)3,616kg - (jag)2,70kg - (Victor)3,608kg - (Victor)1,5kg - (jag)2,13kg. Bilder på samtliga gösar kan du se här i inlägget i turordning. Målet var att vi endast skulle ta upp en gös men tyvärr var vi tvungna att plocka två. Efter att jag hade releasat en av mina första gösar flöt den upp och la sig på rygg efter cirka 5min. Den hade fastnat i svaljet. Något senare svalde en av Victors gösar mörten helt. Kroken var långt ned i magen. Men de övriga 7 gösarna simmade tillbaka fint. Skitfiske på er!;)







































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar