torsdag 10 januari 2013

Dubbelpass 30 och 31 december

Heldagsfiske 30 dec
På dagens pass deltog jag, Oskar, Manuel och Victor. Något senare kom även Manuels kompis Martin ner till sjön. Vi skulle fiska i Drevviken där vi visste att det hade varit riktigt hett fiske precis innan isen la sig. Då stod det ett enormt betesstim på platsen och vi hoppades att det fortfarande stod kvar.
Vi var ute på sjön runt kl. 07:00. Då var det nästintill kolsvart ute vilket försvårade uppsättningen av de första spöna. Vädret var helt ok, dock lite för stark vind. Det blåste ca 7-9 m/s och var mulet. Runt kl. 08:30 hade vi fått ute samtliga spöna (som sagt gick sakta pga mörkret). Totalt hade vi spridit ut 20 spö på olika djup. Men trots att vi hade täckt en enorm yta med många spön gick fisket segt. vi hade flagg med jämna mellanrum, men inget som satte sig. Antingen var det mörten eller så var det en gädda som kort efter flagg spotta. Runt 13 bestämde jag och Oskar att vi skulle flytta ett varsitt spö för att testa kanten på andra sidan. Det tog inte lång tid innan båda hade fått varsitt flagg. På mitt spö var det antagligen mörten men på Oskars spö hade mörten bitmärken på sig. Runt kl. 14:30 hade vi fått totalt 6-9 flagg men ingen gädda över isen. Vädret hade då försämrats och på sina ställen låg det över 1dm vatten på isen. Vi bestämde oss då för att börja plocka ihop. När jag höll på att veva upp mitt tredje sista spö flaggade det spöt som skulle tas upp därefter. Första tanken som slog mig var att det var mörten igen. Det var spöt jag flyttat över till andra sidan, där mörten tidigare hade dragit loss linan från flaggan. Men jag småjoggade ändå fram. Väl framme vid hålet sprutade linan ut från spolen. Jag gjorde då mothugg och fick stum respons. Denna var bättre. Oskar som då befann sig nära kom också fram till hålet. Jag bad samtidigt Manne att ta fram tong och våg. Väl över isen såg vi att det var en gädda som var ca 100-105cm lång men mager. Vikten landa på 5.8kg. Detta var turens ända fisk över isen. Dock otippat att det kom när vi höll på att plocka ihop. Bild på gäddan ser du här i inlägget (bild1).
Halvdagsfiske med Oskar 31dec
På grund av det dåliga fisket vi haft under gårdagen ville jag och Oskar ha revenge. Vi skulle fiska på samma sjö men på ett annat ställe. Denna gång var det ingen chansning. Vi visste att platsen alltid levererade och därför var vi båda hoppfulla. Vi var ute på isen runt kl. 07:30. Och hade samtliga spön ute runt halv nio. Det tog inte lång tid innan ett av Oskars spön flaggade. Redan vid mothugget kunde han känna att det var en hyfsad fisk. Den gjorde rejäla rusningar. Dock visade det sig bara att den vägde 4.9kg. En mager slips. Se andra bild i inlägget. Efter fotografering och vägning fick den simma tillbaka som alla annan fisk vi får. Vi fiskade fram till kl. 12:00 då vi började plocka ihop. Jag hann landa ytterliggare en gädda, dock under 1kg. Totalt fick vi alltså två gäddor där en var värd att nämna (4.9kg). Även denna tur misslyckad. Men alltid lika skönt att komma ut! Nästa helg blir det "på itt igen"! Skitfiske på er ;)

1 kommentar:

  1. Kul att läsa din blogg. Har själv en hel del att lära om isfisket. Skitfiske!
    Jakob Fagerlund// Sf lures

    SvaraRadera