söndag 23 december 2012

Första isfisketuren för säsongen slutade riktigt bra!

Isfiske med Manuel, Simon och Linda 20121215
Platsen vi skulle fiska på var mycket het, framför allt på gädda. Normalt låg snittstorleken på 4kg vilket är högt för denna sjö. Djupet varierar från 2-10 meter.
Manuel plockade upp mig kl. 06:30. Målet var att hinna ut och börja borra innan solen gick upp. Vi var ute på sjön runt kl. 07:30. Det var fortfarande mörkt och temperaturen låg på ett par minusgrader. Det var cirka 4-5cm tjock kärna vilket ledda till att det knakade då och då. Vädret var mulet med starka vindar. Tur var att vi fiskade på läsidan. Runt kl. 08:30 hade vi fått ut samtliga spön. De flesta låg på 6-7 meters djup. Första flaggningen kom kl. 09:10 (på ett av Manuels spön). redan vid mothugget visste vi att fisken var av bättre storlek. Efter cirka 3 minuters drillning landade vi gäddan. Vågen stannade på 7.0kg. En bra start! Se bild ett i inlägget. kl. 10:15 kom flaggning nr två, även denna på ett av Manuels spön. Efter cirka 2 minuters drillning landade Manne fisken som vägde 4.3kg. Se bild två i inlägget. Vi gick återigen tillbaka till vår utgångspunkt. Vid prick klockan elva uppmärksammade Simon att ett av mina spön hade flaggat. Denna gång precis intill vassen. Jag sprang fram till hålet och såg att lina löpte ut. Efter ett hårt mothugg satt fisken på kroken. Denna kändes riktigt bra. Efter cirka 3 minuters drillning landade jag fisken. längden var brutal. Hela 113cm, men endast 7.7kg. En riktigt mager dam. Dock en nytt längd PB på is för min del. Se bild nr tre och fyra i inlägget. Efter vägning och fotografering fick hon simma tillbaka. Det tog inte lång tid innan det återigen flaggade på ett av mina spön. Flaggningen kom kl. 11:30. Även denna av bra storlek, 4.2kg. Se bild fem.
Efter detta dog fisket ut något. Vi hade några bomflaggningar, antagligen gös eller mörten. Runt kl. 13 landade vi femte fisken för dagen. Denna på ett av Manuels spön. Viken låg på, som tidigare fisk, 4,2kg. En riktigt kort och tjock gädda. Detta var dagens sista gädda som fick syna ovansidan av isen. Jag hade dock en bättre flaggning runt 15 men denna slet sig. Totalt fick vi 5 gäddor: 4.2, 4.2, 4.3, 7.0, 7.7kg. En bra förstatur på is för säsongen. Jag stod för två av dessa och Manuel för övriga. Linda och Simon hade lite otur med noll fiskar landade. Något som inte kommer upprepa sig vid nästa tur;)















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar