tisdag 15 januari 2013

Fiske i klarvattensjö 130108

Tanken var att vi skulle köra ett pass i Drevviken men detta blev ändrat då vår kompis Manuel tipsade om en klarvattensjö som hade levererat bra storlek och mängd.
Djupet på sjön är hela 38 meter och sikt djupet är upp till 5 meter. Tanken var att vi skulle köra strax under iskanten vilket är en väldigt effektiv metod i klara vatten. Vi skulle alltså fiska efter jagande fisk.
Jag, Simon och Linda var nere vid sjön runt kl. 08. Vädret var ok, 1-4minus, klart med en vind på 3-5m/s. Vi hade fått ut samtliga spön runt kl. 09. Efter att vi satt oss ner för att ta en kopp kaffe kom första flagg. Det var på ett av mina spön. Vi sprang alla dit och väl framme vid hålet sprutade linan ut. Jag gjorde ett ordentligt mothugg. Till att börja med kändes fisken stor, men så snart den kom fram till hålet visade det sig vara en 4a. Se bild ett i inlägget. Denna hade tagit precis intill land.  Jag flyttade spöt och satte på ny mört. Det tog inte lång tid innan det flaggade igen, även denna gång på mitt spö. Dock en snipa. Vi fick flaggningar med jämna mellanrum, men inget stort. Vi testade flytta spön och placerade dem på olika djup och på olika avstånd från land, men trotts detta gick fisket segt. För att fördriva tiden pimplade vi då vi hade fått höra att pimpelfisket var hett. Men vi lyckades bara landa små borrar. Runt kl. 14 flaggade ett av mina spön på 1 meters djup under iskanten där det var ca 20m djupt. Väl framme vid hålet sprutade linan ut. Jag gjorde mothugg och fick tung respons. Dock var även denna en 4 kilos, se bild två i inlägget. Gäddorna kampade väldigt bra trots storleken. Vi fick ytterliggare några flagg innan vi plockade ihop, men inget över 4kg. Totalt landade vi 5 gäddor där jag landade 4 av dessa. Ingen över 4kg.

Skitfiske! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar