tisdag 10 maj 2011

Rapport från turen 110423 med Victor ovanför Norrtälje i skärgården.

Jag var sjukt taggad inför denna tur. Victor hade länge pratat om sitt landställe och om sina turer. Resultatet var riktigt bra!
Jag började köra hemifrån redan kl. sex. Jag var uppe innan nio. Vädret var fint, men inte det ideala för gäddfiske. Vi hoppades på att ta de stora som hade gått in i lekvikarna för att förbereda sig inför leken. Innan vi åkte ut fick jag träffa Victors familj. Trevliga typer!:D
Vi var ute på vattnet runt kl. kvart över nio. Victor har en riktig pärla till båt. En Buster L.
Det var som sagt strålande sol, med mycket svag vind. Victor hade redan dagen innan fiskat havsöring i mindre än en timme men lyckat
s dra en havsöring. Därför började vi med havsöringsfiske innan gäddfisket. Vi körde havsöringsfiske i cirka 1,5h, sen blev vi helt enkelt för sugna på gäddfisket. Så vi rörde oss mot lekvikarna. Men fisket gick mycket segt. Vi fiskade av många platser, både utanför och i vikarna. Men inte en enda kontakt. Vi började tro att det kanske var lite för tidigt. Ingen rörelse sågs till i de grunda vikarna.
Men runt kl. tolv, ett började vinden öka. Vi stannade till i en hyfsat stor vik med pålandsvind. Äntligen började det smälla. Victor tog första. En mindre men tjock gädda på cirka 2kg. Någon minut senare drog han en till. Även den runt 1,5-2kg. Dock en hane. Victor körde förövrigt med både jerk och wobbler men framförallt med jigg. Någon minut senare drog jag min försa för dagen. Samma storlek som Victors. Dock en hona full med rom. Allt
så hade inte ens de små börjat leka. Detta oroade oss. Vid lek leker i regel de mindre först, därefter ökar storleken tills att de största fiskarna
leker i slutet. Det gäller att man prickar rätt. Det vill säga precis när de små har börjat leka. Då har man oftast störst chans att dra de stora.
Något senare lyckades jag även dra en snipgädda på mitt havsöringsdrag. Vi fortsatte kriga enda fram till kl. 20:00. Men fisket gick segt. Vi fick all vår fisk mellan kl. 12-13:00. Victor lyckades även kroka en större brax som en säl antagligen hade varit på. Den var helt köttad men dock levde den. Se bilden i inlägget. Vi åt även en riktigt f
in lunch. Laxknyten med potatissallad. Därefter blev det kaffe och en massa gosaker. Totalt fick vi endast 4 gäddor, två var. Se bild på de två största för turen. Inte riktigt som väntat. Men jag hade ändå en riktigt trevlig dag. Vi krigade även efter havsöring under eftermiddagen/kvällen. Man kan säga att vi körde havsöring i cirka 3-4h resten gäddfiske.
PS. två veckor efter var Victor uppe med en kompis, de körde endast en kväll och en förmiddag. Topp fyra blev då 6kg, 7,5kg, 8,1kg och 12,2kg. De prickade rätt! Nu ska jag och Victor upp i helgen. Ser verkligen fram emot det!
Skitfiske på er!;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar