söndag 15 maj 2011

15 gäddor landade från land:D

Den första mars prickade vi leken perfekt! Jag, Simon, Linda och Kevin var nere vid vattnet runt kl. 10. Förhållanderna var riktigt bra. Vind med rätt styrka och från rätt riktning. Växlande molnighet med cirka 10 grader i luften. Det tog inte mer en 20min innan jag landade första gäddan. Den var romfylld och hade en vikt på över 3kg. Gäddorna högg konstant. Vi fick bland annat två dubbelhugg under turen. Vi fiskade som sagt från land och i skärgården. Där vi fiskade finns det tyvärr begränsat med yta från land. Det vill säga att efter cirka en timmes fiske har man fiskat av alla ställen. Men trots detta fick vi 15 gäddor samt ytterligare 10 tappade. Egentligen fiskar vi från båt kring detta område, men Alex har inte fått i den en då han fortfarande väntar på nya delar till motorn. Om vi hade kört med båt under denna dag hade vi säkert fått upp emot 60-80 gäddor.
Runt kl. tolv gick jag iväg för att klättra ut på en fallfärdig flytbrygga. Från denna bryggan kan man komma åt en hel vass, men man måste ha stövlar för att komma ut på den. De andra fiskade kvar på udden. redan på första kastet högg det på min McTail. Dock en mindre, men som vandligt romfylld. 14 av de 15 gäddorna vi fick var romfyllda. En av dem var nämligen en hane. Vid kast nr. två från bryggan högg det redan efter 2 jerkryck. Dock slet den sig loss. Men när draget närmade sig mig och bryggan, hade jag 4 gäddor som följde det. Var av en var riktigt fin. Runt 7-8kg. Jag fortsatte kasta, men de bara titta på betet. Detta som sagt för att de hade påbörjat leken. Jag började nu byta beten för att se om dem ändåp gick att locka. Redan på första kastet med en buster högg det. En romfylld kort tjockis på cirka 3kg. Jag hade 7-8 kilos gäddan efter cirka 10 gånger. Jag testade mellan en mängd av beten. Buster, big bandit, tail, x-buster, mctail, m.m. men den ville inte hugga. Dock trodde jag att jag vid ett tillfälla hade lyckats lura den. Det small nämligen på ordentligt. "Äntligen, nu har jag den", tänkte jag. Men så var inte fallet. Den var ändå något finare. 4,89kg och rejält romfylld. Man kunde enkelt känna igen den större efterföljaren genom knölen den hade i mungipan. Såg ut som en mindre brosk knöl. När jag kom tillbaka till udden hade de andra dragit ytterliggare 6 gäddor. Alla utanför glesvassen. Dock ingen större än 3,5kg. Totalt fick vi 15 gäddor. Jag 6st, Linda 6st, Simon 2st och Kevin 1st. turens största blev min på 4,89kg. Se bild i inlägget. En lyckad tur från land. Frågan är bara hur det hade gått om vi hade kört från båt:P.
Skitfiske! MER kommer!:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar