tisdag 21 september 2010

Vilken tur! 26 gäddor med blygsam topp på 3,648kg 2010.09.16

Jag, Alex, Harley och Andreas fiskade i skärgården 2010.09.16. Vi planerade fiske för en heldag. Dock var vi inte ute på vattnet fören runt kl. 14:00. Men ändå lyckades vi dra en hel del fisk. Väderförhållnaderna var riktigt bra. Stark sydvästlig vind med växlande molnighet med inslag av regn.
De första gäddorna kom redan inne vid bryggan, jag drog en på cirka 2,5kg samt tappade ett par, vilket också Alex gjorde. Harley hann dra en på cirka 1,5kg.
Ute på vattnet gick fisket ändå bättre. Vi åkte långt ut redan från början för att försöka hitta nya vasser, djupkanter, grunda vikar och grundflak att fiska av. Gäddorna högg konstant runt oss. Det var sällan mindre än 5 min mellan huggen. Medelvikten låg på cirka 2kg.
Totalt fick vi 2 trippelhugg, ett 4-hugg och cirka 4 dubbelhugg. Totalt landades 26 gäddor. Jag drog 3st, Alex 8st, Andreas 9st och Harley 7st.
Andreas och Alex körde enbart med vanliga jerkbait. Men jag och Harley använde oss nästan bara av tailbeten. Jag är trött på alla dessa snipor, hellre få de stora, och därför fiskade jag enbart med tail. Så småningom kommer de stora, man kanske får få, men det kan jag leva med:D.
Min Svartsonker levererade dagen största på 3,648kg. Alla snipor kan slänga sig i väggen. Visst det är kul, men det är ändå de stora man "talar" om.
Dagens roligaste händelse inträffade när vi la till utanför en inbuckt intill en stor vass. jag och Harley drog iväg de första kasten, därefter Andreas och sedan Alex. Först hörde man Harley, "jag har en", sedan skrek Andreas, "jag har en också", då passade Alex på att kasta emellan Andreas och Harley samtidigt som de drillade fiskarna, och se på fan, så fort draget landade högg det även på Alex spö. Nu drillades tre fiskar samtidigt. Jag skyndade mig upp med kameran för att filma. Samtidigt sa Andreas, "fan va tungt det blev". När hans fisk, eller rättare sagt "fiskar" närmade sig båten, fick vi se något ut över det vanliga. Andreas hade nämligen en gädda på ca. 1,5kg på sitt bete, samtidigt som en gädda på mellan 5-6kg hade hugt gäddan på 1,5kg. Dock slet den sig innan jag hade börjat filma. Alex gädda var störst, på cikrka 2kg. Efter fotograderingen av händelsen fick alla återgå utan att syna ytan (vi har börjat kroka loss alla fiskar under 2kg i vattnet vilket är mycket skonsammare för fisken).
Bild på ett av trippelhuggen kan du se här i inlägget (Harley, Alex och Andreas med varsin gädda). Bild på dagen största kan du se här nedan (Martin, tagen på svartsonker 3,648kg).
Tack gubbar för en UNDERBAR tur! Hade riktigt trevilgt. ;)
Skitfiske på er;)!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar