lördag 25 september 2010

Fiske i Drevviken med Jakob slutade med storlek 2010.09.23

Jag och Jakob Rönn fiskade i Drevviken 2010.09.23. Vi hade planerat att vi skulle ta en fisketur sen lång tid tillbaka, men det blev inte av förens i torsdags. Sammanfattningsvis blev det en lyckad tur. Men vi tappade väldigt mycket fisk.
Vi var ute på sjön runt kl. 11.30. Vädret var riktigt bra. stark vind och disigt. Vi fiskade med Jakobs båt, vilket är en riktig pärla för fiske i drevviken. Vi började fiska av gudöviken. Redan på andra kastet hade jag kontakt. Men den slet sig loss efter ett par sekunder på kroken. Runt kl. 12:00 åkte vi utåt. Redan på det första stoppet efter gudöviken drog Jakob en snipa på sin busterjerk. Själv körde jag nästan enbart med Svartzonker under hela turen, vilket har blivit en riktig höstfavorit för mig. Stopp två tappade jag ytterliggare en gädda som han visa sig i ytan
med ett plask innan den simmade tillbaka ner mot djupet. Vi fiskade av en hel del vasser. Jakob lyckades dra ytterliggare en snipa. Vi bestämde oss nu för att åka mot trångsund. Vi stannade utanför en djupvass där jag berättade för Jakob att jag under det senaste besöket haft ett rejält hugg. Redan på första kastet small det på vevstopp. Den låg på cirka 1,5kg. Men även den slet sig loss. Nu började jag bli riktigt matt. Jag kastade in mot viken igen och jerkade hem betet långsamt. Plötsligt fick jag syn på något precis framför båten. Det var en gädda på runt 6kg som hade "klippt" en anna mindre gädda över ryggen. Jag stannade därför mitt bete för att koncentrera mig på 6 kilosens nästa drag vid båten. Men mitt i mitt vevstopp på andra sidan viken, kände jag ett ordentligt ryck. Av reflex röck jag tillbaka och då satt den. "DENNA känns fin" sa jag till Jakob. Jag glömde snabbt bort gäddan framför båten som under drillningen av den nya gäddan försvann ner i djupet. Jakob startade filmkameran och började filma. Efter cirka 2 min drillning tog jag gälgreppet. Den vägde 6,11kg och var i riktigt bra kondition. Se bild på 6,11kg gäddan här i inlägget.
Efter en perfekt återutsättning där vi båda blev rejält blöta fortsatte vi vårt sökande efter nya gäddor. Dock fick vi inget mer en en hel del hugg. Jag tappade totalt 5st på min Svartzonker och fick upp en på 6,11kg. Jakob tappade 3st och fick upp två under kilot.
Vi slutade vårt fiske kl. 16:30.
Tack för en mycket trevlig tur Jakob! Detta ska vi göra om.
Skitfiske på er;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar