tisdag 4 maj 2010

Rapport från de två senaste fisketurerna;D

Söndag 2010-05-02 var jag, Alex och Simon ute på skärgården och fiskade. Det var en riktigt fin dag ty vädret var helt underbart. Kanske inte de bästa förhållande för jerkbaitfiske efter gädda men lite värme var precis vad vi behövde efter den långa vintern. Vi var nere vid vattnet och Alex båt kl. 11:30. Fisket började sent, och första hugget kom inte förens kl. 12:20. Jag hade då haft gäddan efter mitt jerk två gånger innan den högg på Alex drag. Vikten uppskattades till cirka 2kg. Den var full av rom så vi släpte tillbaka den mycket varsamt. Första bilden här nedan. Fisket fortsatte att gå segt. Vi bestämde oss då för att gå iland på en ö, viket visat sig vara en mycket dålig idé. Detta för att ön var full av heckande änder. Man kunde knapt gå tio meter innan man fick en fågel uppflygande i ansiktet. Och eftersom de varje gång när de flög iväg, sket ner sig, luktade det apa. Vi bästemde oss däför för att bege oss därifrån för att inte störa dem.
Vi åkte nu vidare till en vik med frånlandsvind. Jag hade ett hugg från en mindre gädda men som aldrig fastnade. Vi fortsatte in i viken. När vi var längst inne i viken la vi ankare. det var cirka 1-2 meter djupt. Jag och Alex tog var sitt kast cirka 10 meter från varandra. Plötsligt högg det på mitt spö. "Jag har fisk!", skrek jag, men exakt samtidigt som jag öppnade min mun och skrek detta, hördes samma skrik från Alex. Fy fan!, dubbelhugg på "g". Min gädda var mycket liten, cirka 0,5kg. Men Alex gädda uppskattades till 3,5kg. Se andra bild här nedan.
Så fort vi hade släpt tillbaka fiskarna högg det på Simons spö. Denna också ganska fin. Först trodde vi att det var samma gädda som Alex hade fått, men efter disskution kom vi fram till att det inte kunde vara samma ty den högg direkt efter att Alex gädda hade släpts tillbaka, cirka 20 meter från releasen. Se tredje bild här nedan.
Efter ytterliggare 5 min högg det på mitt spö igen. Denna på cirka kilot. Samtidigt som jag drillade min gädda högg det på Alex spö. Men den slet sig loss kort där efter. Simon hade även han ytterliggare en efterföljare men som aldrig högg.
Klockan hade nu blivit 13:30 och vi bestämde oss för att röra oss hemåt. Vi fiskade till kl. 14:30 där Alex hade ytterliggare en efterföljare och där jag lyckades dra en riktigt rommfylld gädda på cirka 2kg, se 4.e bild nedan. Detta satte upnkt för dagen.
Fiske i regnbågsdammarna 2010-05-04. Jag, Simon och hans pappa Lasse var nere vid regnbågsdammarna idag eftermiddag. Jag och Simon fiskade främst med jerkbait men Lasse körde fluga. Första hugget kom på Simons första kast. Men den fastande aldrig. Jag drog första gäddan på cirka halvkilot efter cirka 30 min fiske. Kort där efter small det på ordentligt på Simons spö. Han hade satt på en regnbågsfärg och han knapt kasta ett kast innan det högg. Gäddan var riktigt fin där vikten landade på 4,64kg. Grattis Simon, första fisketuren i dammarna och redan på fjärde plats i vikt på gädda på den mindre dammen. Ps. jag med dammrekordet på 6,22kg i denna damm vilket jag tog förra året i juni. Bild på Simons gädda kan du se här nedan, bild 5.
Fisket gick segt. Jag hade ett hugg men som aldrig fastnade. Lasse hade ett par små känningar men inget som fastnade på kroken. Vi bestämde oss därför för att vandra vidare till Häskodammen där dammrekordet ligget på 8,2kg vilket jag tog förra året i juli. Även här gick fisket segt. Jag tappade totalt två gäddor här och varken Lasse eller Simon hade någon känning. Men vi fick med glädje se Bävern. Han simmade cirka 10 meter från oss, men simmade snabt under ytan efter att jag försökt kasta draget intill honom:D. Vi begav oss hemåt när solen hade gått ner.
Skitfiske på er!:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar