lördag 22 maj 2010

Äntligen lite storlek!

Jag, Simon och Linda var nere vid en sjö i närheten av där vi bor. Sjön är mycket liten och vi har bara hört att den innehåller små gäddor. Den största vi hade hört någon ta i sjön låg på 5kg. Men vi var bara ute efter en kort fisketur under fredageftermiddagen den 21 maj. Jag fiskade med jerk, Simon med jerk och Linda med mete efter gädda med mört.
Jag hade en stötning på mitt andra kast, men annars var det ganska dött. Vi vandrade runt sjön för att finna nya platser. Jag kastade in i en lite vik, helt omgiven av vass. Djupet i viken låg på cirka 1 meter. Det var nästan vindstilla och strålande sol vilket gjorde att jag såg draget hela tiden. Jag var tvungen att jerka så att draget låg precis under ytan ty det var som sagt ganksa grunt. Jag fick ett perfekt kast och han jerka till draget var i mitten av den lilla viken. Då sa det PANG. Vid hugget var hela gäddan över vattenytan. Och jag förstod direkt att det var en över 5kg. Den drog på ganska bra. Efter cirka 2 min drillning hade jag den i famnen. Den vägde hela 6,38kg. Största fisken för mig år 2010 efter 7,74kg som jag tog på isen i februari 2010.
Bild på gäddan kan du se här nedan.
Vi fiskade i ytterliggare 30min men utan resultat. Därefter gick vi hem.
Skitfiske på er!;)
Här nedan är releasen av gäddan på 6,38kg på film. Så ska det se ut när de återgår till friheten!:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar