lördag 22 maj 2010

Fisketur i skärgården levererade 15 gäddor:D

Jag, Alex och Simon var ute i skärgården och fiskade torsdagen den 13 maj. Vi fiskade alla med Jerkbait. Väderförhållanderna på morgonen var bra. halvmulet med vind från syd. Vi började fiska kl. 11:00. Jag tro första gäddan. på cirka 2,5 kg. Se första bilden nedan. Efter ytterliggare 10 min tog Alex en fin bit på cirka 4kg. Se andra bilden nedan. Den gav en riktigt bra fajt:). Fisket gick ganska segt efter detta. men runt kl. 12:30 drog Simon en gädda på cirka 3kg i grannviken. Se tredje bilden nedan. Det började nu blåsa upp, och vi bestämde oss för att åka vidare till nästa vik. Vi rodde pga hade ingen motor. Väl i viken hade Simon ett par efterföljare och Alex fick två gäddor på cirka 0,5kg och 1kg. Därefter rodde vi ut til "ön". Vid ön drog jag två gäddor där båda låg på cirka 2kg. Se ena gäddan på fjärde bild nedan. Nu var kl. 14:00 och Alex var tvången att åka hem. Vi körde in till båtplatsen och lämnade Alex. Jag och Simon ville fiska vidare vilket vi gjorde till kl. 17:15. Nu släpte fisket för oss. Vädret blev riktigt ruggit. Dimman blev så tjock att man inte såg längre än 100 meter. Vinden låg fortfarande på bra! Vi drog fisk efter fisk. Medelvikten på cirka 2kg. Gäddorna högg på bara 30-50cm djup. Riktigt häftigt då man såg de kom plöjande efter draget innan de högg med ett plask. Alla de stora gäddorna var försiktiga. Jag hade en efterförljare som stötte på draget försiktigt där fisken låg på cirka 5kg. Men den fastnade aldrig. Simon hade en efterföljare på cirka 5-6kg. Den förljde efter 2 gånger men högg aldrig. Vi hade ytterliggare cirka fyra efterförljare på cirka 3-5kg. Men ingen av dem högg ordentligt. Jag testa det mesta, bla. pike fly och olika taildrag, men de ville inte hugga. Dagen slutade med totalt 15 gäddor och cirka 10-15 tappade fiskar. Jag 9st, Simon 3st och Alex 3st. Se femte bild på den största av de som högg efter att Alex åkt hem. Vikt på cirka 2,5kg. Största fisken för dagen blev Alex på 4kg.

Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar