torsdag 4 mars 2010

Regnbågsdammen levererar!

Jag, Simon och Kevin var nere på "Rolles damm", häskodammen, igår 2010.03.03. Resultatet slutade inte så jätte bra, men om man jämför med tidigare isfisketurer gick det ändå helt ok.
Vi var nere på dammen kl. 09:00. Det var riktigt härligt väder med sol och cirka 3-5 minusgrader. Det var dock en hel del snö på isen, och i och med de varma dagarna nu närmast var det cirka 1dm vatten under 2dm snö. Men det fungerade ändå bra. Vi fiskade med 11st angeldon/ismetespön. jag hade 8 och Simon 3. Alla var ute och riggade med mört kl. 10:30. Det var riktigt skönt att sitta och vänta i solen. Första flaggningen kom kl. 12:05. Det var en ordentlig firre som hade tagit en ut av mina mörtar. Dock släppte den kort efter att den hade krokats. Fan!. Vid kl. 13:00 kom ett gäng kompisar ner för att kolla hur det gick för oss. Nästa flaggning kom kl. 15:15 och även denna på mitt ismetespö. Dock missade jag denna också, men gäddan lämnade efter sig stora bitmärken på mörten, se bild nedan:
Nu började vi ge upp. Två flaggningar från kl. 10:30 och båda missade.
Men precis innan vi skulle börja packa ihop flaggade mitt angeldon än en gång. Denna gång på samma angeldon som första flaggningen kom på. klockan var nu 15:30 och vi höll tummarna att denna skulle fastna. När jag gick mot angeldonet var det ingen aktivitet. Första tanken var då att den hade släppt mörten. Men när jag var cirka 2 m från hålet började det dra. Ja! nu sitter den. Jag gjorde mothugg och där var den. Nu var det bara att hala in den. Tyvärr var jag tvungen att döda gäddan eftersom den äter de implanterade regnbågarna. Den vägde 2,98kg, och drog väldigt mycket för att vara så pass liten.
Bild på gäddan kan du se här nedan:
Efter detta plockade vi ihop våra saker och begav oss hemåt. En helt ok dag för min del med härligt väder och tre flaggningar med en gädda över isen.

Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar