tisdag 23 mars 2010

Fisketuren i söndags levererade!

I söndags var jag, Simon, Kevin och Linda ute på samma sjö som helgen innan. Vi skulle som då isfiska. Men denna gång på andra sidan av sjön. Vi var ute på sjön kl. 08:30. Vädret var mulet men nästan helt vinstilla med ett par plusgrader. Alla ismetespön/angeldon var ute runt kl. 09:15. Samtidigt som vi väntade på hugg pimplade vi, men som inte gav något resultat. Första hugget kom kl. 09:45. Men oturligt nog flaggade det inte. Men när jag tog upp mörten såg jag stora revor på buken. Det var helt dött i den vik vi fiskade i. Så jag bestämde mig för att flytta ett ut av mina angeldon ca. 500 längre bort, intill en vass. Klockan var nu ca. 11:00.
Så fort jag hade fått upp angeldonet med tacklad mört och skulle greppa borren och mörthinken för att bege mig tillbaka till utgångspunkten, hörde jag ett skrammel bakom mig. Vafan, jag vände mig om och såg hur det rusade i spolen. Jag robade till Kevin som hade följt med mig för att hjälpa mig med förflyttningen. Han fick ta hand om filmkameran samtidigt som jag gjorde mothugg. Denna kändes stor. Men dock var den minde än vad jag trodde. Jag landade den med hjälgräppet och upskattade vikten till ca. 4,5kg. Den fick simma tillbaka efter en vistelse över isen på cirka 1 min. Tack vare det varma vädre behövde jag inte stressa med att få i den igen.
Men när det är kallt gäller det att vara snabb, annars fryser fiskens ögon samt att dess slämmhinnor och gälbågar tar skada.
Hur som helst jag placerade en ny mört på kroken och gick tillbaka till vår utgångspunkt. Nu flyttade även Simon ett ut av sina angeldon till samma vass men ca 30 meter längre bort. Han hade knallkork på sitt angeldon.
Runt kl. 11:30 började det regna. Vi bestämde oss då för att gå upp på land, för att ta skydd under en gran. När vi hade fått upp våra saker på land hörde vi hur det small. Jävlar! Vi tittade oss omkring men kunde inte se vilken som hade flaggat. Vi hade 14 angeldon, jag 3 ismetespön och 5 angeldon, Simon 6 angeldon.
Eftersom det inte var något angeldon nära som flaggade förstod vi att det måste ha varit hans angeldon längre bort. Vi sprang dit och Simon gjorde mothugg. Den satt på ordentligt.Han sa att den kändes riktigt stor. Men när han skulle lyfta upp den gick taffsen av. FAN! inte igen. Samma sak inträffade mig förra helgen, nu hade jag köpt nya BFT taffsar på alla mina angeldon, men det hade inte Simon gjort. Vi bestämde oss nu för att flytta alla våra angeldon till denna vass.
Alla angeldon var flyttade kl. 12:30 och det tog inte lång tid innan det började flagga friskt. Simon hade grymt flyt ty han hade 12/14 flaggningar på sina angeldon.:) Dagen levererade tortalt 14 flaggningar, var av 9 gäddor landades. Jag 3st (tog en av gäddorna på Simons angeldon pga. dubbelhugg), Simon 4st, Kevin 1st och Linda 1st. Största för dagen var på 4,5kg.
Jag ger dagen en 7/10 pga det dåliga vädret. Det började nämligen snö och regna ordentligt vid kl. 13:30. Vi plockade ihop våra saker kl. 15:00 och begav oss hemåt.

Bild på den största för dagen kan du se här nedan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar