måndag 15 mars 2010

Helgens fisketur levererade! Äntligen! 2010-03-13

Jag, Simon och Kevin var ute på "sjön" kl. 08:30. Vädret var helt underbart. Det var strålande sol med cirka 2-4minus i skuggan, men cirka 10 grader i solen. När det var vindstilla, vilket det blev runt kl. 12:00 blev det nästan så varmt så man kunde ta av sig till t-shirt.
Alla angeldon/ismeterspön var ute runt kl: 09:30. Första flaggningen kom redan innan vi hade fått ut alla. Det small på ordentligt på ett ut av Simons sex angeldon. Han gjorde mothugg men trodde först att han hade tappat den. Dock hade han vänt fisken. När linans ände närmade sig hålet började något dra. Den kändes enligt Simon riktigt stor, över 5kg. Men den slet sig.
Fan! Men det finns fisk!
Jag hade totalt 8 angeldon var av tre ismetespön. Totalt hade vi alltså 14 angeldon/ismetespön ute.
Den andra flaggningen kom runt kl. 09:45 och det var på ett ut av mina angeldon. Denna fastnade, men gäddan var dock väldigt liten, cirka 0,5kg. Efter ytterliggare 15 min flaggade det igen, denna gång även på mitt angeldon. Jag gjorde mothugg och denna kändes något större. Gäddan fick syna ytan, och vi uppskattade vikten till runt 2,5kg. Därefter fick den simma tillbaka. Vilken start! Tre flaggningar på cirka 45min. Därefter var det lugnt i cirka 30 min innan det flaggade igen, där gäddan aldrig fastnade. Efter ytterliggare 15 min flaggade mitt angeldon igen, samma angeldon där 2,5kg hade tagit mörten. När jag gjorde mothugget kände jag direkt att det var en tygnd i fisken. Nu! tänkte jag. Jag såg inte kroken, gäddan hade svalt hela tacklet. Men när jag väl hade fått den rätt i hålet för att dra upp den gjorde den en sista skakning och så lossnade den. FAN! hur? Jo det var nämligen så att beteslåset på taffsen hade gått upp. Jag blev grymt irriterad. Jag hatar att tappa fisk, men ännu värre är det när man tappar fisk för att grejena inte håller. Aja det var bara att bita ihop.
Vi hade tyvärr bara köpt 16mörtar eftersom vi trodde att turen skulle bli lik de andra detta år. Dvs. 1-5 flaggningar på hela dagen. Så var inte fallet under denna tur. Trots att isen var cirka 50cm tjock hade vi hela 13 flaggningar fram till kl. 12:00. Efter 12:00 fiskade vi bara med 12 angeldon/ismetespön eftersom gäddorna hade tagit mörten på de övriga två samt de två vi hade i reserv. Gäddorna högg i perioder. Det kunde vara lugnt i 40-60min där det sedan kunde flagga 4 gånger under en period på 40 min.
Simons första gädda kom upp runt kl. 12:15. Ett härlig landning: vi såg hur det flaggade på hans angeldon och vi sprang dit. Men när han gjorde mothugget kände han bara en liten stötning och så var fisken loss. Jag tog över för att sätta mörten på rätt plats och så fort jag fått ned den i vattnet igen kände jag direkt tyngd i linan. Simon, den är på. Han tog över och gjorde mothugg. Nu satt den. Den vägde ca. 2kg. Nu var nollan spräckt för Simon denna vinter.
Runt kl. 12:30 kom min halvbror ner till sjön. Han fick låna mitt pimpelspö för att pimpla lite abborre. Vi visste att det fanns mycket och stor abborre i sjön. Han begav sig iväg med Kevin för att testa pimpellyckan en bit bort från vår angelplats.
När de hade varit borta i cirka 15 min såg vi hur matte fick något på kroken. Den var stor ty den drog ut mycket lina. Enligt Kevin såg det ut att vara en abborre på över kilot.
Men hur som helst gjorde abborren ett "sista" desperat försök för att slita sig loss, vilket den också lyckades med. Linan gick av och abborren simmade tillbaka ner i hjupet.
Fan! ytterliggare en stor fisk som slet sig loss.
Vi fiskade till kl. 15:00 där vi sedan packade ihop och begav oss hemåt. Vi fick totalt hela 18 flaggningar var av 9 gäddor över isen (Jag 7st, Simon 2st). Dock var de ingen storlek på samtliga, största på ca. 2,5kg. Men då får vi inte glömma att jag tappade en på runt 4kg och simon en på runt 5kg.
Vi var riktigt nöjda. Perfekt väder och lyckat fiske. Dagen får trots en riktigt lyckad tur bara 8/10 i betyg pga att linan gick av där min nya SM-pirk försvann ner med kilos abborren samt att vi tappade de två större fiskarna trots dubbeltackel och bra mothugg.
Nästa helg bär det av igen. Samma sjö men en annan vik. Hoppas på en lika lyckad tur, men större storlek på fisken. Rapport kommer! Skitfiske på er alla:D.
Ps. Vi filmade även alla mothugg, men det får ni se i min långfilm som kommer någon gång i sommar ("fishingdependence").
Bilder från turen kan du se här nedan
Bild 1. En ut av de små gäddor som kom upp under dagen. Den hade ett riktigt stort sår på ena sidan. Här, jag fångstman.
Bild 2. Simons största för dagen, cirka 2kg:D.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar