torsdag 30 juli 2009

Vilken Dag!! Fiske i Värmdö gick över förväntan; med mig, Alex F, Haglind H och Jimmy:)

Vi packade in prylarna i bilen vid nio tiden. Alla var väldigt spända och taggade inför dagen... Vi skulle fiska från två båtar, Jag och Jimmy i ena båten och Alex och Patric i andra. Självklart skulle det bli en tävling mellan båtarna. Vi skulle även ha en individuell tävling där största fisk räknades. Alla la in 50 kr, alltså skulle vinnaren få 150kr!, men pengarna spelar ingen roll, det var äran som räknades:)
Vår utgångspunkt var från Patrics landställe vid fågelbro på värmdö (Våmfjärden). Vi var ute på sjön runt kl. 11:00. plåtbåtarna hade varsin 15hk vilket är perfekt. Vi började fiska av de närliggande vasserna. Redan på första kastet hade jag en tre-kilos efter mitt Buster Jerk. Även andra kastet var den efter, och naffsade på draget. Men var väldigt försiktig och fastnade aldrig.
patric och Alex låg något längre bort och fiskade, på samma vass. Vi såg hur patric lyckades kroka en liten gädda som slet sig loss. För att gäddorna skulle räknas måste man hålla dem i taffsen.
När vi hade fiskat på samma plats under cirka 10 min ville Jimmy byta ställe. Jag sa vänta, lite till.... Fan jag hade ju en efter. Men Jimmy fortsatte: "vi åker över till andra sidan viken och testar där Patric drog sin 10,4 kg gädda förra sommmaren"! Okej sa jag och vi drog upp ankaret och åkte över.
Det som hände sen gjorde mig till vinnare för dagen:P

Vi la ankare utanför en vass med ganska grund botten, mellan 2-3 meter hjup. Jimmy fiskade med X-buster och jag med buster jerk. Redan på första kastet sa det PANG på Jimmys spö... Denna var stor, riktigt stor. När vi såg den närma sig båten skrek vi: Det är en åtta! Drillningen varade i cirka 2-3min men när vi fick upp den var den mindre än vad vi trodde. Den vägde 5,04kg, se bilden nedan:
Nu tänkte jag självklart att det var kört. jimmy hade vunnit efter bara 20 min fiske...
Men så var inte saken; När Jimmy hade släppt tillbaka gäddan satte jag också på en x-buster, "skitmört" med röd fena. Jag kastade mitt första kast efter releasen och PANG sa det i mitt spö, bara 10 min efter att Jiman krokat sin. Fy fan sa jag, denna är tung. Gäddan stångade nere på botten. När vi såg aset skrek vi båda ut. Det är en TIA. men så var inte fallet, gäddan såg mycket större ut än vad den var. drillningen varade i cirka 4min, och gäddan vägde hela 8,16kg och var 113cm lång, se andra och tredje bilden på gäddan nedan:
Min kompis digitalvåg visade 8,38, men jag gick efter min våg eftersom att när jag köpte den hade den bäst i test. Hur som helst, mitt PB ligger på 8,2kg 103cm, denna vägde mindre, fan! Men däremot var den hela 10cm längre.
Anledningen till att gäddan vägde mindre fast den var längre berodde förmodligen på att jag drog 8,2 kilosen i en damm där det planteras in regnbåge, vilket producerar feta gäddor....
Fan va glad jag blev. dagen var räddad.

Vi tog upp ankaret och fortsatte iväg. Alex och Patric åkte över till andra sidan våmfjärden, (Våmfjärden är som en liten sjö som har ett stort utlopp ut till resten av Värmdö skärgård). Det tog inte lång tid innan Jimpa drog ytterliggare en gädda, dock väldigt liten, cirka 1kg, se fjärde bild nedan:
3-0 var ställningen mellan båtarna nu...
Vi åkte över till Patric och Alex och fortsatte fiska längs de långa vasserna. Patric lyckades felkroka en mindre gädda över ryggen, se femte Bilden nedan: (tyvärr gills detta)
och nu stod det 3-1. När kl. var runt 13:00 åkte vi in till land för att ta en Fika, och äta lite. Vi hade alla köpt pastasallad..:). Medans vi satt och åt bestämde vi oss för att byta taktik; Vi skulle nu åka ut genom kanalen och fiska utanför Våmfjärden. Vi åkte direkt till en vass där vi visste att det stod mycket gädda.
Båda båtarna la ankare vid vassen och hade ett avstånd på 40m mellan varandra. Jimmy han knapt kasta sitt första kast innan det small på hans hemmagjorda jerk. Cirka 1kg, se sjätte bild nedan: och ställningen var nu 4-1.
Jimmy släpte tillbaka gäddan och vi fortsatte fiska. jag han inte kasta många kast innan det small på mitt drag. Denna också på cirka 1kg, se sjunde bild nedan:
Vi fortsatte fisket vid vassen, men efter 10 minuter utan kontakt bytte vi ställe igen.
Vi åkte nu över till andra sidan av fartleden/fjärden. Vi la ankare.
Efter cirka 15 min fiske small det på mitt spö. Denna så liten att den knapt kändes. Se åttonde bilden nedan:
Ställningen mellan båtarna var nu 6-1 och den individuella ställningen var; (Martin 3 gäddor, största på 8,16kg 113cm), (Jimmy 3 gäddor, största på 5,04kg), (patric 1 gädda, största på ca. 0,5kg), (Alex, fiskfitta en så länge).
Kl. var nu 15:40 och vi bestämde oss för att vända
hemått och köra några fiskestopp på vägen hem.
Jag drog ytterliggare 3 gäddor, alla på under kilot, se de tre sista bilderna nedan:
Alexander lyckades dra sin första och ända gädda under dagen, riktigt fin, cirka 4kg, men tog tyvärr ingen bild. Jimmy hade ett par fina hugg och efterföljare, men inga landningar. Patric lyckades deremot dra en fin sista gädda på cirka 3,5kg... men tog tyvärr ingen bild; Grattis;)

Den totala ställningen blev alltså: (Martin 6 gäddor, största på 8,16kg 113cm), (Jimmy 3 gäddor, största på 5,04kg), (Patric 2 gäddor, största på ca. 3,5kg), Alex 1 gädda, största på ca 4kg).
1. Båt Jimmy och Martin - 9 gäddor
2. Båt Alex och Patric - 3 gäddor
// Tack För denna dag, Fan va kul det var. DETTA måste vi göra om...
Skitfiske på er alla:
Ps. Filmen på C&R av gäddan på 8,16kg 113cm och releasen av gäddan på 5,04kg kommer upp senare, se nästa inlägg!;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar