tisdag 28 juli 2009

Fiske i Drevviken med Oskar och Fredrik måndagen 2009-07-27:)

Vi var nere vid sjön kl. 19:45. Idag skulle vi fiska abborre, gädda och gös. Jag hade med min UL utrustning, mitt haspelset och Jerkset. Oskar hade också med sig sitt jerkset och Ul set.. Fredrik lånade ett ut av mina haspelsett. Vi var ute på sjön kl. 20:15. Oskar hade på Biltema hittat ett löjnät för endast 79kr vilket är väldigt billigt eftersom att det är så pass svårt att få tag i det nu. Jag jobbar nu på Lenna jakt och fiske och vi har inte lyckats ta hem någe löjnät än.. Och därför blev jag väldigt förvånad när Oskar visade vad han hade fyndat:).
Vi ville som sagt veta om det fungarde eller inte. Därför la vi ut det precis utanför gårdens bad medans vi åkte till en närliggande vass. Jag och Oskar jerkade, fredrik fiskade med haspel.

Oskar fick ett perfekt förstakast precis intill vassen, och PANG! En fyrakilos tog på Oskars X-buster, GRATTIS!:). Se bilden nedan:
Vi förtsatte därefter fisket. 5 minuter efter att oskar dragit 4 kilosen högg det på hans spö igen.. Denna var minder men högg nästan på samma ställe som 4 kilosen. Se andra bilden nedan:

När Oskar hade släppt tillbaka gäddan åkte vi tillbaka för att kolla till löjnätet. Det satt totalt en mört i nätet, men eftersom att vi inte skulle fiska med dem utan bara testa nätet fick den simma tillbaka. Vi la därefter i nätet igen och åkte ut för att fiska vidare. Först åkte vi ut till en närliggande vass, där det var dött. Vi bestämde oss då för att åka ut till en grynna som ligger utanför gudöviken. Vi la ankare och började fiska.
Jag kastade rakt ut, och PANG! 3 kilos på kroken. Under drillningen högg det på Oskars spö, men den slet sig loss. Jag tog hjälgräppet och lyfte upp den i båten. Tyvärr började gäddan att splattra och jag fick vara med om något som aldrig hänt mig tidigare; hela hjällocket slets loss, ända upp till hjälfästet. Gäddan blödde mycket och jag blev tvungen att ta livet av den:( FAN! Se tredje bilden på 3 kilosgäddan här nedan:
Vi fortsatte därefter att fiska. Fredrik lyckades dra en liten abborre men annars var det dött. Vi bestämte oss därför att åka tillbaka och ta upp löjnätet för att därefter åka ut till gösgrynnan.

När vi lyfte upp nätet satt det varken mört, löja, gädda eller abbore... Utan istället 3 små gösyngel:)

Se fjärde bilden nedan:

Vi släppte tillbaka dem och tog därefter upp löjnätet.
Innan vi åkte ut till grynnan släppte vi av Fredrik vid land för han hade tröttnat. Därefter åkte jag och Oskar ut till gösgrynnan. Klockan var 21:40 när vi la ankaret vid grynnan.
Vi fiskade tills att klockan var runt halv tolv. Tyvärr landade vi ingen fisk vid gösgrynnan men hade totalt fyra hugg, jag två och Oskar två. Oskar tappade en gädda precis intill båten, då hans lina gått av. På hans andra hugg gick linan av igen, förmodligen en gädda.



Oskar tappade alltså 2 Konger (en typ av relex jigg) under tiden på gösgrynnan. Otur, eller vad säger man!:)
Filmen då Oskars 4 kilos i detta inlägg får simma tillbaka:)

Skitfiske på er alla!;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar