måndag 1 juni 2009

Fisket i Söndags (09-05-31); från gäddfiske till gösfiske:)

Gäddfiske under förmiddagen

Jag och min kompis Alex gick upp kl. 08:30 på morgonen i söndags. Vi skulle till Berga och fiska gädda och självklart ville vi vara där så tidigt som möjligt.
Vi åkte kommunalt och anlände till berga runt kl. 10:00. Vädret var fint; soligt med 27grader i skuggan. Det blåste svag sydvind.
I början gick det ganska segt. Vi fiskade båda med Jerkbait. Den första gäddan som högg, högg på Alex spö, men tyvärr tappade han den inne vid bryggan. Efter ytterligare 30 min högg det på mitt spö. Gäddan var väldigt liten, cirka 1kg, se bilden till vänster.
"Anledninegn till att det är så pass mycket gädda i Berga beror på att det är väldigt mycket betesfiske. Vattnet var fullt av mört, abbore och löja. Då kommer även gäddorna..."
Efter yttreligare 40 minutes fiske landade jag den andra gäddan för dagen, också fångad av mig. Denna gäddan var lite större än den innan, cirka 2 kg, se bilden nedan.
Fisket gick ganska segt efter att jag hade släppt tillbaka gäddan. Men vi fortsatte ändå. Alex lyckades tappa ett Jerkbait och bestämde sig då för att sätta på ett Atom drag.
PANG. Efter att Alex kastat ett perfekt kast precis intill vassen högg en jätte gädda. Den drog inte speciellt mycket och var redan efter cirka 2 minutes drillning landad. Jag landade gäddan med ett stadigt gälgräpp samtidigt som alex höll i spöt. Jag la i gäddan i min karpsäck och vägde den. Vågen visade 7,04kg.
Vi tyckte att det som vågen visade var lite väl mycket, men samtidigt visste jag att karpsäcken vägde en del när den var blöt.
Vi hjälpte tillsammans åt att släppa tillbaka den. Alex filmade och jag släppte den. Det tog ett bra tag innan den simmade iväg, se filmen på release av gäddan på inlägget efter detta inlägg.
När gäddan tillslut hade simmat tillbaka tog vi fram vågen och vägde karpsäcken. Den vägde 1,2kg vilket då gav oss den rätta vikten på gäddan, allts vägde gäddan 5,84kg (7,04-1,2) men vi var ändå glada. Grattis Alex:)...
Bild på Alex 5,84kg gädda ser du här nedan.
BildInformation
Vikt: 5,84kg
Platts: Berga
Fångad av: Alexander Oredsson
Foto: Martin Wasberg


















Gösfiske på kvällen med Mig, Alex och Oskar i Drevviken
Alex och Oskar åkte ut innan jag kom ner till sjön för att fiske upp lite betesfisk. Jag var tyvärr tvungen att plugga.
När jag kom ner var klockan runt åtta. Jag hoppade i båten och vi åkte ut till grynnan. Alex och Oskar hade lyckats fånga cirka 20 fiskar (blandat abborreyngel, gösyngel, löjor och mörtar). Vädret var perfekt, det blåste svag sydvind och det var soligt. Tyvärr gick det inte som vi hade planerat.
Oskar fick kvällens ända gös, och den var inte stor, cirka 700g. Men vi var ändå nöjda.

Bilden på gösen har jag inte här för tillfälligt, den finns tagen i Oskars kamera.
(Bilden läggs in i inlägget senare).

//Skitfiske på er;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar