måndag 29 juni 2009

NYTT PB IGEN! Gäddfiske i Rolands damm 2009-06-24; Två gäddor, ena på 8,2 och 103cm andra på 5,7kg

Jag var nere vid Rolands damm runt kl. 19:30. Oskar, som jag skulle fiska med kom till sjön 20 min senare. Vi hade fått tillåtelse att fiska i dammen, men fick endast fiska efter gädda med stora beten. Detta för att gäddorna äter upp de inplanterade regnbågarna i dammen
Vi fiskade bara med Jerkbait vilket verkligen gav resultat.

Jag började som sagt fiska själv, och efter cirka 15 min smällde det på ordentligt i mitt jerkspö. Jag kände tyngden och förstod direkt att det bar något stort. Drillningen varade under cirka 2-4 min och när jag hade fått upp gäddan hade Oskar precis kommit. Han hann inte se drillningen men hjälpte mig att fota och väga fisken. Gäddan vägde hela 5,7kg. Se bilden till vänster: Tyvärr blödde den fruktansvärt mycket, men eftersom att den fångades i en damm där det planteras in regnbåge var jag ändå tvungen att ta upp den eller på något vis få den därifrån. Tyvärr dödade jag alltså denna gädda.

Vi fortsatte därefter fiska, jag med busterjerk; "skitmörten" och Oskar med busterjerk; "karpfärg".
20 minuter efter att gäddan på 5,7kg hade fångats, högg det ordentligt i mitt spö igen. DENNA var större. Jag hade en väldigt stark slirbroms men gäddan lyckades ändå rusa. Jag fick pressa den väldigt hårt flera gånger för att den inte skulle gå in i vassen. Drillningen varade i cirka 6 min och först när jag tog hjälgräppet på gäddan kunde jag se dess storlek. Gäddan vägde hela 8,2 kg och var 103cm lång, den fångades som den innan på busterjerk, skitmört. JA, nytt PB! Se bilderna på gäddan här nedan:




Denna gädda var jag också tvungen att ta upp, vilket jag verkligen fick dåligt samvete för. Normalt utför jag C&R på all gädda jag fångar.

Vi fortsatte därefter att fiska. Tyvärr landade vi inga fler gäddor men totalt högg det ytterliggare 4 gäddor på mitt drag, en i samma kaliber som åttan. Tyvärr slet den sig loss då den simmat in under en stock.
Idag domminerade färgen skitmörten, Oskar testade alla möjliga färger på busterjerken men hade ingen kontakt under hela fisketuren.

Denna fisketur blev verkligen lyckad. Jag och Oskar är väldigt tacksamma för tillåtelsen av Roland att fiska i hans damm.
Tack även till Oskar för filminingen och fotografetringen:)

Drillningen av 8,2kg gäddan i detta inlägg och även C&R av gäddan på 6,22 kg från det föregående inlägget kan du se här nedan (klicka på länken, filmen är inlagd på youtube):

1 kommentar:

  1. Fina fiskar.
    Lämnar ett avtryck då ja varit inne o tittat.

    mvh A.Axelsson
    http://fishingmongos.blogspot.com/

    SvaraRadera