tisdag 23 juni 2009

Vilken upplevelse! Gädda på 6,22kg och 96,5cm lång tagen på ultralätt utrustning, fångstdatum onsdag 2009-06-17

Jag utsäktar att jag har varit lite sen med att rapportera denna fisketur. Men här kommer händelsen.
Jag och min kompis Robin var nere vid sjön runt kl. 20:30, vi skulle idag fiska i en damm där det finns inplanterad regnbåge, tyvärr finns det också gädda i dammen. Alla gäddor vi får måste vi tyvärr ta upp eftersom att de äter regnbågarna som planteras in i sjön.
Första fisken under kvällen fångades av Robin och högg efter cirka 20 minuters fiske, den var väldigt liten:), se bilden nedan:
Eftersom att det var en gädda var vi tvugna att ta upp den. I vandliga fall kör jag alltid med C&R.

Vi fortsatte därefter att fiske, jag med popper och min kompis med myranspinnare.
Runt kl 21:20 högg något väldigt stort på min popper. Jag kastade in i en grund liten vik och han knappt veva ett vevtag innan gäddan sög tag i poppern, Jag förstod direkt att det var något större. Dammrekordet på gädda låg tidigare på 5kg och hade fångats på ismete. För denna damm är en gädda på 5kg väldigt stort, eftersom att dammen är väldigt liten och grund. Den djupaste punkten ligger på cirka 3,5m och storleken på dammen är cirka 150m*40m. I dammen är det också något strömmt vatten efetrsom att det både finns ett utlopp och ett innlopp.

Tillbaka till gäddan. Jag såg hur linan drogs sidles längs vattenytan och kända tyngden i min ultralätta utrustning (Abu rulle Cardinal BCUL - KINETIC spö UL special 5,6fot up to 12g). Jag ställde in slirbromsen så att gäddan hade möjlighet att dra ut. Jag fick vara väldigt försiktig efersom att jag fiskade med en 0,10mm lina Power pro som håller för 5kg. Efter cirka 15 minuters drillning med extrema rusningar tog jag tag i gäddans gällock. När jag såg gäddans storlek bliv jag förvånad. Gäddan vägde 6,22kg och var 96,5cm lång. Jag kunde inte döda gäddan eftersom att den var så pass stor och att kroken satt så pass lätt i mungipan. Istället bestämde jag mig för att förflytta gäddan till en större sjö för gäddor och annan fisk. Det tog cirka 15 minuter att gå till sjön där jag sedan släppte tillbaka gäddan. Jag lyckades få liv i gäddan efter cirka 10 minuter, och såg hur den sakta simmade iväg.

Min kompis lyckades fånga 5 minuters drillning av gäddan på film och även återutsättningen av den. Tyvärr har jag inte redigerat klart filmen, den lägger jag in senare under nästa vecka.

Bilderna på gäddan kan du se här nedan:























Bildfakta
- Vikt: 6,22kg
- Längd: 96,5cm
- Fångad av: Martin
- Bete: Kenitic popper 7g
- Fångstdatum: 09-06-17
- Tid 21:20
- C&R: JA, självklart


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar