onsdag 6 juni 2012

abborre- och gösfiske med Manuel 120428:)

Till att börja med ber jag om ursäkt för den dåliga uppdateringen. Jag har haft mycket i plugget nu innan lovet, och därför inte hunnit ut på många turer. Men nu blir det ändring på det!

Jag och Manuel var ute på gös- och abborrefiske den 28 april. Målet var i första hand inriktat på abborre, kilosborren. Men även gösfiske kom in i bilden. Under förmiddagen gick fisket segt. Vi hade båda en hel del hugg under de första tre timmarna av fisket. Endast en mindre gädda och en mindre borre kom upp i båten. Vi fiskade längst med branter, på djupgrynnor med ett djup från 4-12m, men fisket var segt överallt.
Det släppte inte fören vi kom till en djupgrynna där vinden läade bakom en udde. djupgrynnan låg på 5m och hade ett djup runt sig från 6-10m. Vi la två kast bredvid varandra och PANG på min jigg. Kort därefter small det på Mannes jigg. Vi dubbeldrillade nu två fina borrar. När de närmade sig båten släppte min, men kort därefter small det på igen. Vi måste landat mitt i ett lekstim. Väl uppe i båten visade det sig att min vägde 750gr och Manuels låg på 550gr. Den jag tappade innan var troligen större då den kändes tyngre. För att spara värdefull tid fyllde vi en hink med vatten och plaserade borrarna i den för senare fotografering. Kastet efter small det på igen. Jag landade min (630gr) och Manuel tappade sin. Vi fortsatte på samma plats i ytterliggare 10min, och Manuel lyckades landa en på 850gr. De var romfyllda och självklart fick de efter fotograferingen simma tillbaka. Se bild ett och två i inlägget.
När djupgrynnan slutade leverera åkte vi vidare för att fiska längst några djupkanter. Det tog inte lång tid innan det small på min jigg. Väl landad visade det sig vara en gös på 1,5kg. Kort därefter landade Manne en gös på cirka 0,5kg. Han landade även två mindre gäddor. Efter detta dog fisket igen. Vi fiskade av en hel del heta ställen, men med endast ett par gäddor landade samt ett antal hugg.

Fisket var inte på topp idag. De var försiktiga vilket kunde bero på det ojämna vädret.
Totalt fick vi ett tiotal borrar, där fyra av dessa var värda att nämna. Vi landade även två mindre gösar (min gös här i inlägget) samt 5-6 mindre gäddor.
Skitfiske på er!;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar