söndag 5 juni 2011

4 snabba rapporter i samma inlägg!;D

Fiske i Rudan efter gädda 110523
Rudan är en regnbågsdamm där fiskekort gäller. Det planteras i mängder av ädelfisk i den. Men i sjön finns det även mängder av stora gäddor som frossar på de inplanterade regnbågarna, rödingarna och öringarna. Simons pappa är en av ordningsvakterna, och är därför ofta på möten med ledningen. Vid dessa tillfällen får Simon fiska i dammen gratis. Men dock efter gädda då de vill ha upp dem eftersom de äter ädelfisken. Dock har de bestämt att gäddor över 7kg ska få simma tillbaka då de även äter sina egna.
Vi (jag, Simon och Simons brorsa Kevin) började fisket runt kl. 18:00. Det tog inte lång tid innan första gäddan var landad. Simon la sitt kast längst med en grund vass med pålandsvind. Gäddan högg bara ett par meter utanför land. Vikten uppskattade
s till cirka 3-3,5kg. Den var mycket kort, men förjävligt tjock vilket tyder på att de får i sig en hel del fet fisk (ädelfisk). Det tog inte lång tid innan den andra fisken var landad, dock en snipa. Vi gick runt hela sjön för att komma åt alla de platser där de kan tänkas s
tå. Totalt landade vi 6 gäddor. jag 3st, Simon 2st och Kevin 1st. Största för dagen blev Simons på cirka 3,5kg. De övriga sju vägde alla under 2kg. Dock vet jag att jag tappade två st av större kaliber. En som högg i ytan, vikt uppskattat till 4kg o
ch en som högg på slackhugg en bit under ytan. Den andra vet jag inte riktigt hur stor den var, men den rörde till ordentligt i vattnet. Bland de brutalaste jag sett. En yta på 1,5m i diameter rörde sig. Jag lyckades dock inte få den att hugga igen. Både Simon och Kevin tappade också en hel del. Bilder från turen kan du se här i inlägget, bild 1.
Fiske i Drevviken 110529
Under dagen fram till kl. 15 jobbade jag på Jakt och Fiske. Direkt efter jobbet drog vi ut på Drevviken. Jag och Alex i Oskars båt.
Simon, Kevin
och Linda i Alex båt. Vi började fisket på en ytliggande grynna med riktigt bra fiske. Första fisken landade Linda. En snipa på cirka 1,5kg. Kort därefter drog Alex en lite finare på cirka 4kg på sin nya red tiger Mctail. Se bild i inlägget. Det tog inte lång tid innan den tredje fisken kom upp. Även denna stod Linda för. Ytterliggare en snipa på cirka kilot. Alla körde med jerk, och det högg konstant. Antagligen tack vara de gedigna förhållanderna. Stark sydvind och mulet. Efter grynnan började vi nöta av kringliggande vasser. Testade även utanför och insidan av gudöviken. Men fisket gick ganska segt efter stoppet på grynnan. Efter fisket kring gudöviken styrde Simon och gänget bort mot Krokodilberget. Jag och Alex åkte mot Trångsund. Väl vid Trångsund tog det inte lång tid innan vi började landa fisk. Alla var dock snipor. Jag landade min första för dagen på samma ställe där jag förra året drog en på 6kg+. Kort därefter landade Alex sin andra för dagen. En snipa på cirka 1kg. Medans vi fiskade hände något av det sjukaste jag varit med om. Där vi fiskade bor det ryssar precis intill vattnet. Jag har fiskekort och vet exakt hur nära land man får fiska. Man kan säga att jag och Alex töjde på gränserna då vi ställde oss precis på linjen. Men de här ryssarna har fått för sig att man inte får stå närmare en 200m från land. Om du har läst min blogg tidigare, har jag vid ett tillfälle under isfisket 2011, haft en halvtimmes diskussion med denna ryss. Där jag försökte förklara vad linjen gick. Men de är så jävla envisa. Hur som helst slutade det med att Ryssen gick ner på sin brygga och började kasta sitt bete mot vår båt. Alex som inte hade en aning om detta blev självklart förbannad. Ryssen körde med nylonlina och vi med 0,36 flätad. Så det var hans problem om han fastande i vår lina. Tillslut fastnade han i min lina. Jag började släppa efter men med bara ett par meter kvar tills att mitt drag skulle nå hans brygga, kom jag på att om jag låter han få tag i mitt bete, krokar han inte loss det, utan skär av linan och tar draget. Så jag började rycka. Kort därefter lossnar mitt bete från hans. Trots detta fortsätter ryssen att kasta mot vår båt. Än en gång fastar han i vår lina. Denna gång i Alex. Nu satt dragen ihop ordentligt. Det blev en galen dragkamp mellan ryssen och Alex. Samtidigt filmade ryssens fru. Även jag tog upp kameran och började filma. Tillslut fick Alex nog och spände sliren. Med ett hårt ryck drog han av ryssens lina och drog hans bete till vår båt. Jag visste inte var jag skulle ta vägen. Jag höll på att svimma av garv. Efter detta hörde vi hur ryssarna mummlade och började gå in mot sitt hus. Vi åkte intill deras brygga och la ryssens bete på den. Därefter åkte vi därifrån då vi inte orkade med bråket. Se filmen från händelsen i slutet av detta inlägg. Vi började nu åka hemåt, men tog ett par stopp på vägen. Alex kan ha haft sin absolut största gädda på kroken i viken där båten ligger. Han kastade ett 10meters kast intill land. Hugget var brutalt. Jag var helt säker att han hade fastnat i botten då det tog helt tvärstopp. Men efter ett par sekunder kom två ordentliga knyckar. Därefter släppte den. Alex förklarade att den kändes bra mycket större än hans PB på 8,88kg. klockan var nu runt halv åtta och vi åkte in till bryggan för att bege oss hemåt. Simon, Linda och Kevin gjorde detsamma. Totalt landade vår båt 3gäddor. Jag 1st och Alex 2st. Simons båt landade totalt 4st där Linda stod för samtliga. Största för dagen blev Alex på 4kg.
Korttur med Simon, Linda och Kevin i skärgården 110530
En korttur levererade noll fisk. Jag och Simon tappade varsin men annars var det dött. Jag lyckades dock ta några riktigt härliga bilder, se här i inlägget under denna rubrik:D.
Gös- och Abborrefiske på Drevviken med Simon och Fredrik 110604
Vi var nere vid Alex båt runt kl. 17:30.
Vädret var riktigt bra till att börja med. Svag sydvind med strålande sol. Perfekt för mete.
Vi började med att åka till Gudöån för att fiska upp betesfisk. Jag hade riggat 3 spön för gös- och abborrefiske, Simon hade riggar ett. Vi började försöka få upp betesfisk med metrev, men detta
var lönlöst. Efter en halvtimme hade vi bara fått
upp två mörtar. Vi åkte därför mot grundare vatten. Jag packade upp min sänkhåv. Nu blev det genast enklare. Det tog inte lång tid innan vi hade ett 50 tal småabborrar och cirka 15mörtar. Men vi var inte helt nöjda då vi mycket hellre ville ha löja.
Vi hade tur.
Manuel och hans kompis var också
ute och metade. Manuel använder
kastnät för att få upp sin betesfisk. Han har tekniken och drar lätt ett 20-60 tal löjor vare kast. Vi fick en hink betesfisk
av honom då han redan hade en överfull. Därefter åkte vi ut till grynnan mitt i sjön. Då vi la ankare var kl. runt halv tio. Allt tog tid då vi inte hade någon motor och var tvungna att ro. Det tog inte lång tid innan Simons föte drogs under vattnet. Han gjorde mothugg och kort därefter var dagens första metfisk i båten. En abborre på cirka 400gr, se bild undre denna rubrik. Därefter släppte Simon tillbaka abborren och riggade om med ny betesfisk. Manuel hade ankrat upp två kastlängder från oss. Han hade även lagt ut en markör på grynnan, så att vi enkelt kunde veta var den var.
Efter ytterliggare 10 min fiske gick Simons flöte igen. Denna gång var det en gös på kilot. Se bild under denna rubrik. Efter releasen tog det inte lång tid innan mitt flöte gick, men jag missade den då den han spotta. Samtidigt som metet låg i jiggade vi. Jag hade ett par hugg, vilket även Simon och Fredrik hade, men ingen fisk landades på jigg. Runt kl. halv elva började det blåsa upp ordentligt. Vinden vred till nordan. Efter ytterliggare halvtimmen var det på gränsen till storm. Men vi höll ut till kl. kvart i tolv. Med inte en ända kontakt efter att vinden vred och efter att mitt flöte hade gått, gav vi upp. Det var riktigt tungt att ro hem.
Totalt fick vi två fiskar, en abborre och en gös. Simon stod för båda. Dessa högg mellan kl. 22-22:30. När det började blåsa upp dog det helt ut. Då det blåser mycket är det näst intill omöjligt att meta eller jigga abborre och gös.
Skitfiske på er!;);)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar