söndag 31 januari 2010

Dagens fiske i Drevviken slutade med storlek:D!

Dagens fiske (söndag 2010.01.31) slutade med endast en gädda över isen. Men den var riktigt fin.
Jag och Alex var nere på isen kl. 10:00. Idag skulle vi fiska i en vik som vi kallar "mormorviken" där det brukar vara riktigt bra fiske på sommaren.
Det låg cirka 40cm snö på isen så det tog lite mer än 1 timme att få upp alla angeldon. Runt kl. 11:15 var alla angeldon uppe. Jag körde med 8 och alex med 6. Första och ända flaggningen för dagen kom kl. 12:03:D Vi hade precis "knackat" alla hål och var påväg till våran "utgångspunkt" och så såg jag hur ett av mina angeldon flaggade. Jag sprang dit och det köt i rullen. Den drog ut i en väldans vart. Jag gjorde mothugg och där satt den. Jag hade dubbeltackel, så jag var inte så orolig att den skulle släppa.
I början drog den inte speciellt mycke, den földe bara med (jag tippsade på en 2 kilos). Men när den kom till hålet började den dra ordentligt. När jag såg huvudets storlek blev jag helt "stäld". Viken gädda. Den hade huve för en tia. Efter cirka 2 min lyckades jag landa den med hjälgreppet. Min kompis filmade allt, men drillningen och releasen får ni se i min "långfilm" som jag håller på att göra:D. Vågen stannade på 7,74kg, men min digitalvåg (R.T. Zenso Scale) visar cirka 5% för lite. Den vägde alltså något över 8kg:) Min tredje gädda över 8kg:D. Men jag går efter min våg nu tills att jag köper en ny när isen har släpt. Denna gädda blev också mitt nya PB på is. Den var dock inte så lång, skulle tippa på mellan 95-100cm. Efter cirka 4 min över isen med vägning i karpsäck och fotografering fick den simma tillbaka. Kroken satte sig perfekt så den fick inga skador. Den simmade tillbaka efter cirka 40s "skakning i vattnet":D.
Vi fiskade till kl. 15:00 därefter packade vi ihop våra saker och begav oss hemmot.
Dagens fiske gav alltså en gädda på 7,74kg, se bilderna nedan, samt några små pimpelborrar:D
Skitfiske på er!

PS. Såg att det var många som undra hur jag kan veta att min R.T våg visar fel:
Jag har nämligen haft en del strul med den. Jag gjorde så att jag vägde upp en sak med min R.T våg där den visade 6,34kg, därefter tog jag samma sak och vägde den med en "riktig" kvalificerad våg som då visade 6,60kg. Därefter räknade jag ut procenten på detta (6,60/6,34=1,041..) vilket motsvarar 4,1%. Sen var det bara att multiplicera 7,74kg*1,041=8,05kg:D. Men jag kommer nu ändra tillbaka till 7,74kg. Det är lika bra att jag kör med min våg tills att jag har köpt en ny. (R.T. Zenso Scale digitalvåg kostar cirka 499kr i butik).

1 kommentar: