måndag 18 januari 2010

Fiske i Drevviken söndag 2010-01-17

Första tanken var att jag skulle ta med hela familjen på fisketur, men så blev det inte riktigt. Min bonusbror kunde inte men dock kom min mamma och min bonus pappa ner med korv och glögg... mmmm...:). Det var även tänkt att min kompis Alex skulle vara med, men han ringde under morgonen och sa att han mådde dåligt. Jag var nera, själv på isen, kl. 10:00. Alla angeldon (1ost) var uppe runt klockan kvart i elva. När jag satte i det tionde angeldoget och var påväg från det, han jag ungefär 2 meter innan en fällning kom. Det köt i rullen, men medan jag väntade på att den skulle vända mörten släppte den. Den började aldrig gå igen så jag röck till. Ingen kontakt och jag förstod att den måste ha släppt mörten. Den hade dragit ut cirka 5 meter på bara några sekunder. Mörten hade några bitmärken men inget mer.
Jag hade totalt cirka 10 flaggningar men bara en gädda på, inge över isen. Den som jag hade på var en jätte. Fällningen kom vid halv två och jag hoppades som alla gånger när fällningen kom att gäddan skulle sitta. Den drog ut sakta och stannade. Jag väntade tills att den hade vänt mörten och börjat gå igen. Då kom mothugget. Det tog tvärstopp. Sen kom rycken. Det var tunga ryck. Men det gick bara ett par sekunder sen var den loss. FAN!. Jag skrek så att människor på den blogade banan på isen vände sig om:P Mörten kom upp helt söndertrasad. Jag fiskade från 10:00 till 15:10 och lyckades inte landa en ända gädda. Men jag var aldrig ensam. Det var folk som kom och pratade med mig hela tiden, riktigt trevlligt. Mina föräldrar kom runt 12:00 och gick vid 13:30. Vädret var vell lite så där; -2 grader mulet med lite snö. Dock blåste det väldigt mycket, vilket gjorde det hela lite väl jobbigt. Men fiskfitta blev jag inte. Jag drog ett 30 tal småabbore samt 5 st över 200g (alla de större fick gå tillbaka). En som släppte precis när jag skulle ta den (på runt 600g). Alla småabborrar hämtade chefen till jobbet som vi säljer som angelbete. Vi har både mört och abborre och det är bara att ringa och förboka, länna jakt och fiske:)...
Nästa helg ska jag förmodligen ut igen, rapport kommer om detta sker.
Bild från turen här nedan, några ut av de betesfiskar jag drog, lite tråkit men var tvungen att lägga upp något:D
Ha det bra alla fiskare där ute.... SKITFISKE på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar