onsdag 21 januari 2009

Fisket på Drevviken i Söndags blev inte lyckat!

Söndagen 2008-01-18
Vi hade länge planerat denna fisketur. Jag hade bokat 30 mörtar samt köpt en del nya isfiskesaker.

Det var tänkt att vi skulle försöka komma iväg så tidigt som möjligt men allt dröjde. Vi var inte på sjön förens runt kl. 10:15. Vi började med att borra 12 hål där vi skulle placera våra angeldon/ismeterspön. När allt var uppsatt var det bara att vänta. Ingenting hände på över en timme. Plötligt såg vi att ett ut av ismeterspöna hade faggat. Vi sprang dit och märkte ingen reaktion på linan. Min kompis tog tag i spöt och röck till. Något fatnade. Det kändes som en gös, inga ryck bara tungt. Efter bara några sekunder drillning släppte den. när vi får upp mörten är den helt söndertrasslad. Två stora revor på vardera sida om mörten och vi förstod direkt att det var gös. FAN!.... Vi riggade upp angeldonet igen och började vänta. Nu hade också många kommit för att åka skridskor på sjön. Problemet var bara att de använde "sundet" där vi placerat de flesta utav våra angeldona som fartled, (sundet var mellan en ö och land). Ingenting hände på två timmar och vi förstod att det var de där jävla skridskoråkarna. Eftersom att vi hade gjort oss förberädda på pimpelfiske hade vi också med oss en smalare borr. Vi började borra hål som täckte 40 meter av sundet med ett mellanrum på ca. en dec. Detta för att vi ville få åkarna att åka runt ön. Men det hjälpte inte, vi fick dock ett par åkare att ramla. En som skadade benet.

När ytterligare två timmar hade gått med bara två flaggningar och ingen landning började vi bli uttråkade. Vi bestämde oss för att låta utrustingen ligga i och istället pimpla en stund. Det tog inte lång tid förens men kompis drog ett par fina abborrar på runt 300g. Efter ytterligare några minuter lyckades jag landa en fin abbore på runt 600g, se bilden.

Vi pimplade ytterligare en halvtimme och gick därefter tillbaka till angeldonen. När vi närmade oss angeldonen såg vi att två angeldon hade flaggat. MEN ingen fisk! vi fortsatte vänta men inget hände. När klockan närmade sig 15:00 bestämde vi oss för att plocka upp angeldonen och gå hemmot. Vi skulle få skjutts men det tog en stund innan skjuttsen kom då vi bestämde oss för att pimpla.
Detta är bland det sjukaste jag har sett. Jag lyckades få min minsta abborre någonsin. Runt 2-3 cm, se bilden.
Detta satte punkt för dagen och jag sumerar det till min sämsta isfiskedag någonsin. Betyg 1 av 10 (2 av 10 om man tar med åkarna som ramla).

Men nu har jag denna helg att se fram emot. Denna gång åker vi till Berga vilket enligt mig är bland de bästa gäddfiskevatten i stockholms skärgård.

Skitfiske på er;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar