söndag 19 april 2009

Från Gäddfiske till Regnbågsfiske

Söndagen 09-04-19
Egentligen skulle vi ha fiskeat i Berga, men tyvärr ändrades planerna. Vi bestämde oss istället för att åka ut på Drevviken, "den för nuvarande döda sjön".
Vi var ute på sjön runt kl. 10:00, metoden vi skulle fiska med idag var jerkfiske efter gädda. Vinden var ganska stark, ca 7 m/s och det var soligt. Det kändes som om det skulle bli en bra dag, eftersom redan efter bara ett par kast hade jag en fin gädda efter, men som däremot inte högg. Jag hade fel! Vi fiskade fram till kl. 13:00, och lyckades bara dra en gädda, se bilden till vänster. Det var helt dött! Därefter tröttade vi och bestämde oss för att röra oss hemmåt. När båten var uppe på land kom vi på iden att vi skulle åka till en sjö där det finns inplanterad regnbåge och öring. Det är egentligen strängt förbjudet att fiska i denna sjö. Men eftersom att jag jobbar hos personen som arrenderar sjön, Perre, och känner den som äger skogen, Dan, är det helt okej att jag fiskar i den. Tyvärr har det på något sätt kommit gädda till sjön, som har den förmågan att äta upp all ädelfisk. Så gäddorna blir vi tvungna att ta upp eller förflytta om vi får några.

Tyvärr hade vi bara tid att fiska i 20 min, men vi, (jag och Oskar), lyckades ändå dra 3 fina regnbågar, där alla fick simma tillbaka utan några som helst skador av krokar. Eftersom vi bara fiskar för nöjes skull är vi väldigt rädda om fisken vi får upp och försöker därför så ofta som möjligt ta korten på fisken när den är i vattnet och därefter också kroka loss den i vattnet. Däremot som jag nämde tidigare tar vi upp alla gäddor vi får.
Som sagt, ut av dessa 3 regnbågar drog jag 2 och Oskar 3. Hans var något större en mina:). Se bilderna nedan, där de 2 övre bilderna är mina fiskar, och den undre bilden Oskars.



























Utrustning: Lätta spön med tun flätlina och små haspelrullar:) Bilden ovan är när jag drillar en fin regnbåge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar