fredag 12 juni 2015

Satsning - efterleksgädda med tre 10+ som resultat!

118 cm och 10.9 kg
Vi, jag, Manuel, Jonas Norrmén och Andreas Granlund, hade planerat denna resa sedan årsskiftet. Vi skulle besöka ett vatten där vi tidigare haft riktigt bra fiske. Vi visste att om förhållandena stämde skulle vi även få det denna gång.
Datumet var inte helt bokat förrän endast ett par veckor innan. Detta pga vi ville vänta till rätt temperatur i vattnet. Målet var fiske efter efterleksgädda pelagiskt och då spelar temperaturen i vattnet mycket stor roll, självklart ihop med andra faktorer också.

Vi anlände tisdag kväll runt kl. 19. Jag skulle fiska med Manuel fram till fredag eftermiddag för att sedan bli växlad med Martin H och John E (barndomskompis och kollega till Manuel) som spontant en vecka innan avfärd bestämt sig för att komma. Denna satsning pågick alltså i fem dagar samt under tisdag kväll då vi hann fiska i tre timmar. Jonas och Andreas kom upp onsdag kväll och skulle fiska torsdag-söndag. Detta inlägg summerar vår båts resultat.

Dag 1 (tisdag kväll)
Vi sjösatta alltså redan strax efter vi anlänt. Vädret under de senaste dagarna hade varit relativt ojämnt, med sol och mulet från dag till dag. Dock hade temperaturen varit okej vilket resulterat i en temperaturhöjning i vattnet med ett par grader. Detta var riktigt bra då det under dagarna innan varit segt fiske. Väl i vattnet visade lodet 11.5 grader, lite lågt mot vad vi hade hoppats på (mellan 13-15 grader).
Första driften las utanför en kant där solen legat på under hela eftermiddagen och kvällen. Djupet varierade från 10-18 m. Det tog inte lång tid innan jag får ett stenhårt hugg på min shallowriggade Dexter Shad i färgen "Blue Aya". Efter en kort men intensiv fajt håvar Manuel fisken. Den mätta 103 cm, ingen jätte men ändå en helt okej start, se bild två i inlägget.
Vi fortsatte fiska av samma kant med ett par pet som resultat. Vi tog därför upp iPiloten och förflyttade oss till en grundtopp med närliggande djupt vatten. Där landade vi två mindre fiskar, inget nämnvärt. Vi hann även reka av ytterligare två kanter innan det blev mörkt.

Dag 2
Med endast ett par timmars sömn i bagaget trailar vi i båten kl. 03:30. Solen hade ännu inte nått över trätopparna. Vi ville va först ut och hinna fiska av de hetaste spottarna. Temperaturen hade sjunkit en grad under natten (förståeligt att detta gällde yttemperaturen). Första driften las där solen först ligger på. Tanken var att gäddorna är inställda på detta samt att betesfisk stod på samtliga kanter vilket gjorde att solens inverkan spelade större roll.
Jag började med en shallowriggad Dexter Shad och Manuel med en viktad. Detta för att hitta rätt. Olika färger testades också med jämna mellanrum. Men fisket var segt. Vi testade Dexter Jerk, spinnerbait samt mindre och större shadjiggar. Inget fungerade. Det var inte förrän runt kl. 07 som första fisken nöp. Kanske berodde detta på att solen då under ett par timmar hunnit värma upp yttemperaturen något. Den mätte tyvärr ingen nämnvärd vikt eller längd och tog ytligt över djupt vatten.
Fisket fortsatte, men ville inte släppa. Vinden vred kors och tvärs och vädret hoppade från mestadels mulet och regnskur till korta solperioder. Inte alls vad vi hoppats på eller vad Yr hade lovat.
Vid runt kl. 09.30 ändrades vädret drastiskt. Det blåste upp något samt att molnen nästintill försvann. Vi kände då på oss att det kunde bli riktigt hett. Vi fiskade i samma veva av en grund vik med närliggande djupt vatten. Vinden låg på ordentligt och så även solen. Jag dänger med en Dexter Jerk 120 och Manuel med en shallowriggad Dexter Shad i färgen "Sexy Shad". Han dängde in betet på riktigt grunt vatten och vevade det över en mindre sten. När betet passerat stenen bryter en riktigt stor gädda ytan. Manuel gör mothugg och fisken sitter. Under de första skakningarna tror vi att en 13+ nypt betet. Jag gör mig redo med håven samtidigt som Manuel nervöst drillar fisken. Fajten var kortvarig men den hann göra ett gäng mindre rusningar. Vid håvning höll det på att gå riktigt illa. Manuel hade fått in fisken intill båten och precis när jag ska håva den gör gäddan en tokrusch under båten. Hade håven då varit i vägen och betet som hängde utanför munnen fastnat hade gäddan antagligen gått förlorad. Manuel pumpade återigen upp fisken mot båtkanten och denna gång gick det smärtfritt. Vi konstaterade direkt att det handlade om en 10+ med kramkalas i båten som resultat.
Den mätte 118 cm och vägde 10.9 kg. En riktigt vacker urlekt gädda, se bild ett i inlägget.
Vi trodde nu att med väderväxlingen fisket skulle släppa. Tyvärr hade vi fel. Trots att temperaturen i vattnet steg, upp till 12.5 grader under kvällen på sina ställen, hade vi ett mycket segt fiske. Vi fiskade av alla möjliga spottar, men de ville inte hugga. Vi hann plocka ytterligare en mindre gädda innan skymning samt missa ett gäng. En riktigt bra topp men ett löjligt antal. Förstå, tre fiskar upp på 19 timmars fiske, det tär på psyket. Sista driften las på en kant med pålandsvind. Manuel lägger sitt bete mellan två mindre nackar intill land. Efter ett par vevstopp tar det tvärstopp. En riktigt bra gädda hade klippt betet. Tyvärr sliter den sig efter ett par sekunder. Riktigt surt, men bra info innan morgondagen.

Dag 3
Återigen ute tidigt, nu 04:00. Det var mulet och betydligt mer vind än under tidigare dag. Temperaturen låg nu på 11.5 grader, en grad högre än morgonen dagen innan. Vi la första driften där Manuel under kvällen innan haft ett ordentligt hugg. Jag körde då, till skillnad från Manuel, en viktad Dexter Shad, i färgen "Aya". Jag dängde in betet mellan samma nackar där Manuel haft sitt hugg och efter ett par vevtag, i vevstoppet, tar det tvärstopp. Jag gör ett ordentligt mothugg och fisken sitter. Solen hade då ännu inte nått över trätopparna samt att vinden låg på vilket gjorde det svårt att se fisken. Den rusade ner mot djupare vatten men jag pumpade upp den hårt. Efter cirka två minuter bryter den ytan intill båten. Till en början trodde vi att en åtta klippt betet, men den hade en riktigt bra längd. Manuel håvar och sträcker sig sedan efter kameran. Han uttalar sig att det är en åtta men när jag böjer mig ner för att kroka av och ser längden förstod jag att den var större. När jag lyfte gäddan från nätet upp på mattan hojtar Manuel till, "helvete vilken längd". Fisken mätte hela 124 cm. Tyvärr dålig höjd men med sin fina ryggbredd visade vågen 10 blankt. Vilken inledning på denna dag. Se bild tre och fyra.
Fisket fortsatte och kort efter release av den långa hugger en gädda på Manuels shallowriggade. Tyvärr släpper den efter ett par huvudskakningar. Den var mindre, men intressant att de står så pass tätt.
Vi stod kvar på spotten i cirka timmen innan vi bestämde oss för att byta plats. Det började blåsa upp ändå mer samt att det började regna på ordentligt. Elmotorn fick gå på högvarv för att hålla oss i rätt läge under drifterna. Fisket var riktigt segt. Gäddorna kom sporadiskt med några på strax under och strax över 100 cm. Vi fiskade av alla de spottar där vi tidigare haft riktigt bra fiske, det verkade helt enkelt som att fisket inte riktigt hade släppt. Runt kl. 15 bestämde vi oss för att ta en kortare paus med lite grill. Det regnade fortfarande konstant men vi hittade en skyddad restplats. efter detta tog vi varsin tupplur på en timme för att sedan bege sig ut igen. Men fisket hade inte blivit bättre. Temperaturen hade även gått ner en halv grad i och med regnet. Vi tog gäddor, som tidigare, sporadiskt men ingen jätte. När vi trailade upp båten hade vi landat nio gäddor. En topp på tio blankt samt ett antal på mellan 5-7 kg och några mindre blev resultatet under dagen.

Dag 4
Vi trailade i 04:30. Under dagen hade Yr lovat något bättre väder jämfört tidigare men med starka vindar. Vi började dagen med att fiska av några grundtoppar utanför en stor vik med pålandsvind. I båten bredvid oss stod även Jonas och Andreas och fiskade. Det tog inte lång tid innan Jonas drog på en bättre fisk. Efter en fajt på ett par minuter håvar Andreas. Gäddan vägdes till 8.6 kg. Kort därefter klipper en bättre på Andreas Dexter Shad. Efter håvning tros de tagit sin första tia för trippen. Men med en blyg höjd vägs fisken till 8.9 kg. I vår båt kom kort därefter även en något bättre fisk upp. Den tog på min viktade Dexter Shad mycket snabbt invevad, något som hade fungerade riktigt emellanåt under trippen. Fisken vägdes till strax under sju och hade en riktigt bra kondition. Den var inte längre än 95 cm. En med denna kondition på en med samma längd som jag tog dagen innan hade varit något. Det är med "Speed fishing" kan verkligen rekomenderas när det ät segt. Se till att ha ett bete som fortfarande håller en bra gång när man fiskar det snabbt. Ett snabbt infiskat bete ger gäddan ingen chans att fundera utan antingen måste den klippa eller helt och hållet avstå. Huggen brukar då vara jävligt hårda. Testa detta om ni har mycket följe eller om det är segt. Man brukar normalt tro att ett långsammare infiskat bete då är rätta medicinen, men det är verkligen inte alltid rätt.
Kort efter min release klipper Manuel en i samma kaliber. Även denna tar en mycket snabbt invevad Dexter Shad. Det blåste då galet mycket vilket tvingade oss att förflytta oss för att vi inte skulle tömma våra batterier. Vi rekade återigen tidigare besökta spottar med ett par hugg som resultat. Runt kl. 11 bestämde vi oss för att bege oss ut till viken med hård pålandsvind. Vill även nämna att det utanför viken låg en stor fjärd vilket gjorde att den hårda vinden piskade upp rejäla vågor. Denna gång stod vi med motorn igång och backade upp mot vind. Vi lyckades fiska av de toppar som låg utanför viken och huggen kom även emellanåt. Vid 11:30 klipper Manuel en bättre fisk. Efter några minuters drill håvar jag fisken. Den hade en rejäl kondition men var endast 103 cm. Gäddan vägdes till strax under åtta kilo. Se bild fem i inlägget. Vi fortsatte fiska av samma toppar med några missade som resultat. Runt kl. 13 bestämde vi oss för att ta en kortare paus från den hårda vinden för att grilla lite korv. Efter detta åkte vi tillbaka till rampen för att möta upp Martin H och John.
Jag behövde lämna båten runt kl 16 för att hinna med mitt tåg hem. Detta gav oss cirka en timmes fiske ihop.
Vi besökte då en grundtopp där vi tidigare inte fiskat. Kort efter uppankring klipper John en bättre fisk. Samtidigt som han drillar hugger en bättre fisk på mitt bete. Den sliter sig efter cirka 5 sekunder. I samma veva som Manuel håvar Johns fisk hugger det hårt på Martins bete. John krokar snabbt av sin gädda och kort därefter håvas Martins fisk. En galen period där båda fiskarna var riktigt bra. De nyanlända kunde knappt tro det. Vi som hade sagt att de skulle förbereda sig på segt fiske och de inleder med två riktigt bra gäddor. Båda vägdes till prick 8.5 kg  där ena var 109 cm och andra 108 cm. Se bild sex i inlägget. Efter detta var vi tvungna att åka tillbaka till rampen. Manuel skulle köra mig till tågstationen samtidigt som Martin H och John skulle fiska vidare. Det kändes rejält i magen att lämna efter den avslutningen.
Tyvärr togs ytterligare endast en gädda efter jag lämnat, dagen slutade med totalt sex upp i båt.

Dag 5 och 6
Under dag 5 hade grabbarna riktigt dåligt väder. Det regnade konstant från morgon till kväll vilket resulterade i förbannat dåligt fiske. Men under dag 6 inträffade något helt magiskt...
Grabbarna fiskade vid ett tillfälle utanför vilken där vi haft bra fiske tidigare undre trippen (bra medelvikt). Martin H dängde sitt bete ut mot djupare vatten och efter ett par vevtag tog det tvärstopp. Drillen var helt sjuk, förklarade Manuel, och efter håvning insåg Manuel att största gäddan för trippen var landad. Konditionen var brutal. Fisken mätte 118 cm och vägde hela 13.1 kg och ett nytt PB var ett faktum för Martin H (ökning från 8.7 kg till 13.1 kg). Se bild sju i inlägget.

Efter detta tog Manuel ytterligare två fiskar på 7.5 kg. Annars kom några mindre upp men inget nämnvärt.

Med detta kan summeras ett segt fiske men en otrolig medelvikt på de fiskar som landats. Få vägde under fem kilo, de festa låg på mellan 5-8 kg. Tre tior hade landats och en topp på 13.1 kg i vår båt. Jonas och Andreas hade flera på mellan 7-9 kg men tyvärr ingen över 10 kg.

Längst ner visas även tre av de beten vi använde mycket under trippen. Bäst fiskades Dexter Shad 250 vilket är logiskt med tanke på att vi fiskade på efterleksgädda

Tack för en suverän satsning! Nu taggar vi inför i höst...

Skitfiske!
103 cm
124 cm och 10.0 kg
Strax under åtta kilo och 103 cm
Dubbelhugg 8.5 kg 108 cm och 109 cm
118 cm och 13.1 kg
Dexter EEL, Rudd med Texas Hook.
Dexter Jerk 148, Lemon Tiger med Dexter Tail.
Dexter Shad 250 Shallow rig, Sexy Shad - detta bete föll Manuels 10.9a på.