söndag 16 november 2014

Spinn efter pike

Jag och Oskar körde ett spinnpass efter gädda igår, lördag. Vädret skrek höstpike och man var lagom taggad när man satte sig i båten.
Vi var ute på vattnet strax efter det ljusnat. Fisket skulle ske på plats där vi tidigare haft riktigt bra resultat under isfisket men inte mycket erfarenhet när det kommer till öppet vatten. Jag visste dock vart vi skulle lägga tiden.
Första stoppet gjordes på en kant utanför en vik där vi tidigare tagit många gäddor på mellan 8-9kg. Med ett djup från 8-4m stod jag med Dexter shad, 20gr skalle, och Oskar med Big tail från Svartzonker. Vi nötte i cirka 30min innan vi förflyttade oss längre in i viken. En hel del betesfisk syntes, men inget tog betena. Jag testade flertalet färger, även shallowrigg när vi kom in grundare, på Dexter - men inget högg. Oskar tappade dock en som såg något bättre ut.
Vid vikbyte såg resultatet det samma ut. Jag hade en kontakt men inget som tog betet ordentligt. Fisket började med andra ord mycket segt.
Första gäddan kom inte förrän efter cirka 2h fiske. Vi hade stannat utanför en udde med djup på runt 4m och närliggande djup på runt 9m. Fisken högg på första kastet efter ankaret släppts och tog mitt bete hemtaget mycket sakta. Vid första glimten av gäddan såg det ut att vara en 7a, men tyvärr lång och smal med stort huvud. Se bild 1 i inlägget. Fisket fortsatte. Vid nästa platsbyte var det Oskars tur att drilla. Dock något mindre, runt 5kg. Vi fiskade av de planerade platserna samt återgick och nötte i de två vikar vi inlett dagen med. Ytterliggare 3 gäddor kom upp. Alla på mellan 4-5kg. Men ingen med vikt över dagens första fisk. Vid summering av dagen kunde konstateras ett ganska segt fiske, men absolut intressant. Fem fiskar kom upp, med en hyfsad snittvikt, men ingen över 7kg.
Jag vet dock att det går riktigt stora gäddor på platsen och återbesök kommer göras inom kort.
Skitfiske!
Slips på 100+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar