torsdag 16 februari 2012

Isfiske 20120211!

Lördagen 20120211 körde jag, Simon, Linda, John och Manuel isfiske på sjö i hemma-trakterna. Manuel hade köpt monstermört (20-30cm), så vi hoppades på stor gädda. Vi var ute på sjön runt kl. 07:00, vädret var bra. Disigt och cirka 3-4 minus. Vi fiskade på djup från 3-14meter, där vi för det mesta körde pelagiskt. Totalt landade vi 4 gäddor under turen. Med lite tur kom alla dessa flaggningar på mina spön. Första landades kl. 08:30, och sista kl. 10:00. Det kom alltså inte upp någon fisk mellan kl. 10:00-17:00 då vi plockade ihop.
Första gäddan vägde runt 1,5kg, efter att jag hade släpt i den flaggade ett av mindra andra spön. Denna visade sig vara av bättre storlek. Efter ett par minuter drillning kom gäddan upp. Vikten låg på 5,7kg. Första gäddan över 5kg för året för min del. Efter releasen tog det inte lång tid innan ytterliggare ett av mina spön flaggade. Denna var dock i samma storlek som den första gäddan.
Det tog ytterliggare cirka 30 min innan ett av mina spön flaggade igen. Denna var också av bättre storlek. Vikten låg på 5,5kg och gäddan hade en mycket bra kondition. Båda de större fiskarna tog pelagiskt, och var därför jagande fisk. Djupet där jag fiskade på då var 7-10meter och spöna låg på 4-6meter. Se bild på båda de större fiskarna här i inlägget. Totalt fick vi cirka 30 flaggningar, men detta var inte gäddornas förtjänst, utan mörtarna. Trots att vi böjde/spände flaggorna hårt, drog mörten så pass hårt att de flaggade. John tappade även en gädda i hålet på cirka 2kg. Annars spottade övriga gäddor.
Får be om ursäkt för att jag inte skriver mer i detalj. Blir bättre nästa inlägg!;)
Tack för turen! Skitfsike;)

2 kommentarer:

  1. Härligt fiske!:) Måste bara fråga, fiskar ni i insjö eller i hav? Och när ni kör pelagiskt, vilket djup brukar ni köra på då osv?:)

    SKitfiske

    SvaraRadera
  2. Tjena:) vi fiskar i både hav och sjö. Pelagiskt kör vi oftast på 3-4m beroende på djup. Men ibland kan det vara riktigt bra att sätta precis under isen (0-1m under isen) även fast det är över 10m. Anledningen till detta är att det kan bli syrefattigt vid botten.;) skitfiske!

    SvaraRadera