måndag 14 mars 2011

En jävla massa flagg men dåligt med fisk över is!:D

Elfte turen sen isen la sig i december 2010 slutade med en satans massa flaggningar men bara två gäddor över isen.
Vi bestämde oss redan dagen innan att vi skulle vara ute i god tid. Vi klev upp redan kl. 06, och satt i bilen på g till sjön kl. 07. Ältasjön var målet, för tredje gången denna säsong. Runt kl. 08:00 började vi borra de första hålen. Med på turen förutom jag var: Simon, Linda, Lina och Biggen, något senare kom även patric S och Chippen ner. De som stod för själva fisket efter gädda var jag, Simon och Biggen. De övriga följde med för att titta. Vädret var helt fantastiskt. Runt ett par plusgrader hela dagen med molnfri himmel. När jag, dagen innan, hämtade mörten på jakt&fiske lyckades jag få med en jättemört från tanken. På senaste tiden har jag alltid försökt ta de största möjliga. Vi är inte ute efter snipor längre. denna mört placerade jag på ett av mina spön med förhoppning att något större skulle ta den. Första flaggnnigarna kom medans vi satt upp våra angeldon och spön. Totalt hade vi 20st vilket gjorde det möjligt för oss att täcka av en väldigt stor yta. Första flaggningen kom på simons angeldon. Tyvärr bom, men gäddan eller predatorn lämnade efter sig fina bitmärken. Den första timmen var ganska livlig. Hela 6 flaggningar hade vi fått innan kl. tio. (vi hade fått upp alla angeldon och spoön vid nio-tiden). Men det som fick mig att se svart var när min flagga flaggade där min jättemört var placerad. Min första tanke var att mörten hade dragit loss linan, men när jag fick upp mörten förstod jag att något annat hade varit på. Mörten hade rediga bitmärken (se första bild i inlägget). FAN! Jag ville så gärna veta vad det var för fisk och av vilken storlek. Efter denna ruch under morgontimmen blev fisket segare. flaggningarna kom mer sällan, men ändå oftare en på tidigare turer. Första gäddan kom upp runt kl. 14. Den högg på simons angeldon och vägde cirka 2,5-3kg. Se andra bilden i inlägget. Totalt fick vi 16 flaggningar men bara 2 gäddor över isen. Gäddorna var riktigt försiktiga. Kanske ska man göra sina tackel mer känsliga. Andra gäddam kom upp runt kl. 16:00 och den högg på mitt angeldon. Den vägde 3,34kg och gav en riktigt bra kamp. Se tredje bilden i inlägget. Vi stannade in i det sista. Solen gick ner runt kl. 17-17.30. Vi började packa ihop vår utrustning kl. 18:00. Dock hade Biggen redan plockat ihop sitt runt kl. 14.30. Jag, simon och Linda fiskade själva från 15.00. Resultatet kanske inte var det bästa, men ändå en riktigt härlig dag med tanke på vädret. Vi fick inget på pimpel dock.
Skitfiske på er alla!:D:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar