torsdag 21 oktober 2010

Fiske med Fredrik Bremer i skärgården den 29 och 30 september:D

Här kommer en sen och snabb rapport från två fisketurer i slutet av september. Jag har varit ganska dålig på att uppdatera bloggen. Men detta var mina sensate turer. Jag har jobbat mycket den senaste tiden och har därför inte hunnit med fisket. Riktigt surt! Håller på att bli tokig nu. Men jag får se om jag hinner ut nästa helg.
Den 29:
Dagen var riktigt bra. En hel del bommade fiskar, men ändå bra sesultat. Väderförhållanderna var helt okej. Växlande molninghet med bra vind. Jag tappade två på 4+ och Bremer tappade en på 5+. Totalt fick vi 9 gäddor där jag stod för 6st och Bremer 3st. Störst för dagen blev Bremers på 3,5kg+.
Under förmiddagen högg fisken med gämna mellanrum. Vi hade minst ett hugg per stopp. Men för det mesta snipor. På eftermiddagen åkte vi in i en stor vik. Den var mycket grund vilket lämpade sig för fisket efter gädda nu på hösten då de går upp på grunt vatten för att äta uppsig inför vintern. Det började ganska segt inne i viken, men när vi väl kom in längst in fick vi vara med om något ut över det vanliga. DET bokstavligen kokade i vattnet. Småfisk hoppade överallt, och det var inte bara småfisk, utan även gäddor. I mängder. Flera gånger såg vi hur minst 5 gäddor var uppe i ytan. Flera gånger var gäddorna helt i luften. Vissa av dem var mycket stora. Men trots detta var inte gäddorna speciellt intresserade. Vi testade allt, men ändå högg det ganska dåligt. Vi drog 5 gäddor på mindre än en timme. Då tappade vi en hel del. Men med den mängden gädda det var tycker man att de borde gått bättre. Vi tappade två på 4+ i viken men annars var ingen som högg större en 2,5kg. På vägen hem stannade vi på några vasser men utan resultat. Vi bestämde oss för att redan dagen efter åka tillbaka till viken för att försöka dra de stora som vakade.
Den 30:
Denna dag var väderförhållanderna sämre och även fisket. Vi drog 4 gäddor, jag 2st och Bremer 2st. Störs för dagen blev min på cirka 2,5kg. Vi åkte, som planerat, tillbaka till viken. Småfisk hoppade som dagen innan viket också gäddorna gjorde. Men de högg sällan på våra grejer. Vi fiskade av hela viken men med ett ganska dåligt resultat. Dock drog vi samtliga fiskar den dagen i viken. Utanför sög fisket. Det var helt dött. Detta berodde förmodligen på den svaga vinden och klarblåa himelen. Det blåste nästan ingenting. Vi åkte hem runt kl. 16 pga fisket gick så segt.
Tack för två riktigt härliga fisketurer Bremer!;)
Bilder från turen kan du se här nedan. Bremer med största på 3,5kg+ och jag med min största för turerna på cirka 2,5kg.
Skitfiske på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar