tisdag 24 augusti 2010

Här kommer en snabb rapport från de senaste 3 turerna jag varit på;)

Söndag 2010-08-05 i Åva:
Jag och Andreas var nere och fiskade under eftermiddagen, kvällen och en bit in på natten under söndagen den femte augusti. Jag visste, trots att jag inte hade fiskat på platsen innan, att gäddfisket var mycket bra i Åva. Min familj har nämligen segelbåt där, och miljön är perfekt för gäddan. Vi fiskade från båt (vår familjs gummijolle) med 6hk. Vädret var riktigt bra. Det blåste på från sydväst med växlande molnighet. Redan efter 10 min fiske högg det på min Tånglake. Men den slet sig loss inne vid båten. Gäddan var micket liten, runt 1,5kg. Efter ytterliggare 40 min fiske kom första gäddan upp. Den låg på cirka 2kg, se första bild nedan:
Totalt fick jag 6 gäddor, där ingen låg över 2kg. Dock tappade jag en som såg något större ut, samt att jag hade en på som låg på cirka 3-4kg. Jag tappade även en hel del snipor. Andreas drog själv 4 abborrar samt 1 gädda då jag var med i båten.
Runt kl. 22:00 kom Patrik, Simon och Fredrik ner. De hade med sig en gummijolle på släp, med 15hk. Runt kl. 00:30 åkte jag och Patrik hem, men de andra tre fiskade vidare till kl. 06:D Andreas hann dra ytterliggare ett par abborrar samt 2 gäddor. Alla var av den mindre sorten. Dock drog Andreas en helt okej abborre, på cirka 500gr. Bild på en av Andreas mindre abborrar kan du se här nedan, andra bilden.
Tisdag 2010-08-10 i skärgården:
Jag, Alex och Harly fiskade under tisdagskvällen i skärgården kring Årsta. Trots de gedigna väderförhållanderna fick vi bara totalt två gäddor. Jag blev "fiskefitta", Alex fick en inne vid bryggan innan vi la loss på cirka 2kg, se tredje bilden nedan: och Harly fick 1 snipa på cirka halvkilot. Fisket gick mycket trögt. Vi tappade ett par snipor men inget stort. Runt kl. 23:00 la vi till vid bryggan och åkte hem. Hoppas på ett bättre resultat nästa gång ty det brukar vara riktigt hett fiske på platsen:)
Måndag 2010-08-16 i Regnbågsdammarna (Hästkodammen):
Jag och Simon gick ner en kort stund och fiskade i Häskodammen. Jag hade inte fiskat i dammen på mycket länge, cirka 1,5 månader. Därför var jag mycket taggad. Dock hade jag bara tid att fiska i cirka 40 min då jag skulle iväg under kvällen och fira min syster.
Redan på andra kastet small det på min busterjerk. Ythugget var riktigt hett och efter cirka 2min drillning fick en 3kg gädda syna ytan, se fjärde bilden nedan. Tyvärr var jag tvungen att ha ihjäl gäddan pga. den äter regnbågarna i dammen. Något senare tappade jag en av samma kaliber, vilket också Simon gjorde. Efter ytterliggare 15min högg det på min busterjerk igen. Denna var mindrem cirka 1,5kg. Dock slet sig även denna loss. Totalt fick jag en gädda, samt tappade två, se fjärde bilden nedan:
Simon tappade en på cirka 3-4kg. Ett helt okej fiske på bara 40min.
Skitfiske på er alla!;)
Ps. Jag var även nere vid dammen ett par dagar senare, men utan resultat. Därför skriver jag inget mer om den turen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar