måndag 5 oktober 2009

Fiske i Berga söndag 2009-09-27:) Gick bra!

Jag har varit lite sen med att rappotera den senaste händelsen i Berga. Men här kommer en snabb sumering:).
Vi var nere vid Berga kl 12:00. Idag hade både jag och Alex stora förhoppningar pga vädreförhållanderna var perfekta: Blåsit från rätt riktning med växlande sol/mulet väder. Vattentemperaturen var också perfekt, ca 14 grader vilket gäddan trivs bäst i.
Jag hade tagit med mig ett stativ till min kamera för att kunna fånga några klipp på mothugget. Vi lyckades fånga tre mothugg (två av mig och ett av Alex). Ett ut av dessa klipp kan du se längst ner i inlägget;). Den första fisken landades runt kl 12:10 och det var på mitt Jerk den högg. Med min nya Revo Toro går fisket mycket bättre:). Alex drog den andra gäddan, tätt efter min. Det tog inte lång tid innan det högg på mittspö igen. Dessa tre gäddor var de gäddor som vi lyckades fånga på video. Alla var tyvärr ganska små, mellan 0,5-1,5kg:) Men ändå riktigt kul.
Under dagen lyckades vi dra totalt 7 gäddor (jag 5 och Alex 2) 6 av gäddorna var under 1,5kg men Alex drog en på mellan 2-3kg;). Totalt tappade jag 5 gäddor (slet sig loss från jerket efter ett par sec.). Alex tappade 4 st där vi också såg alla plaska i ytan eller rycka i spöt. Idag var gäddorna försiktiga vilket vi verkligen la märket till. Rekordet vi har i Berga ligger på 9 gäddor på 2h (efter 2h har man fiskat av alla ställen om man nu inte har båt). Nu lyckades vi alltså dra 7 st på 2 timmar, men antalet stötningar var garandetar flest hit intills i Berga.
Bilder på Alex gädda på 2-3kg kan du se här nedan:


Videokippet ovan visar mothugget av en gädda på ca halvkilot. Den hugger först på Alex Jerk men han missar den och jag tar den istället;) Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar