onsdag 7 juli 2010

Göstävling på Drevviken 2010-07-03

Det hade pratats länge om att vi skulle dra ihop ett gäng och köra fisketävling på Drevviken.
Äntligen var stunden inne. Vi hade fått ihop 3 båtar (först var det tänkt att vi sulle köra 4 båtar, men en person fick hinder och drog sig ur). Båt 1: Martin, Jimmy och Conny. Båt 2: Anders och Uffe. Båt 3: Alexander, Simon och Linda. Vädret var riktigt härligt. klar himmel med svag sydvind.
Tävlingen började när alla var ute på sjön vilket var runt kl. 21:30.
Men vår båt var redan ute runt kl. 19:00. Vi hann dra totalt 4 gäddor (jag 1 på cirka kilot och Conny 3 med största på ca. 2kg, samtliga på jigg) samt ett par abborrar innan tävlingen började. Alla högg vid samma vass. När tävlingen väl började rörde vi oss direkt ut mot "gösgrynnan". På vägen ut drog Jimmy en abborre. Jag hade även ett påslag, men den slet sig loss snabbt.
Men fisket gick segt hela natten. Totalt drogs bara 4 gösar. (båt 1: 3 gösar och båt 3: en gös). Jag drog alla tre i vår båt där bara en var över 40cm (43cm). Två av kvällens gösar drogs på "gösgrundet" mitt på sjön. De andra två drogs i en vassvik i närheten. Alla togs på relaxjigg, där röd-gul var kvällens färg.
Vi fiskade på gösgrundet från kl. 22:00-01:00. Med bara en gös i vår båt. Därefter åkte vi in mot vikarna för att testa om fisket var bättre där. Jag lyckades dra 2 gösar, där ena var cirka 35cm och andra ca. 10cm. Annars var det dött fram till kl. 02:00. Då la vi till bredvid en lång vass. Det hoppade mycket fisk på ytan. Conny bestämde sig för att testa lite fiske med Jerk. Han körde ett kast mot vassen med sin big bandit. Och efter en ryckning plaska det till ordentligt! Den såg riktigt stor ut. Nu tog även jag och Jimmy upp våra jerkspön och matade kast mot platsen Conny hade gäddan på. På mitt tredje kast smacka edt på ordentligt på min Buster jerk, skitmört. Den kändes stor, men på sommaren är gäddorna mycket starka. Efetr cirka 2min fajt fick gädda syna insidan på båten. Den vägde 3,98kg. En fin "nattgädda". Efter ytterliggare 10 min hadde Jimmy en fin efterföljare, men som aldrig hög. Tjugo min senare högg det på mitt spö igen. Ytterliggare en fin nattgädda på cirka 2,5kg.
Vi fiskade fram till kl. 05:30. Totalt fick vår båt 8 gäddor, största på 3,98kg, 4 abborrar, största på ca. 400gr och 3 gösar, största på 43cm. (av dessa drog jag 3 gäddor, 2 abborrar och 3 gösar, Conny 5 gäddor och 1 abborre och Jimmy 1 abborre). Båt 2 fick tyvärr inget och båt 3 drog en gös på 38cm.
Vinnarna för kvällen blev alltså båt 1:)
Detta måste vi göra om. Då hoppas vi på ett bättre resultat!
Bild på min 3,98kg gädda, min 43cm gös, min 400gr abborre samt Connys 2kg gädda kan du se här nedan:
Skitfiske på er alla!;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar