måndag 13 april 2009

En händelserik dag på Drevviken:)

Äntligen har isen smält! Vi (jag och Oskar) skulle fiska efter gädda med bland annat Jerk. Vi bestämte oss för att vara ute på sjön kl. 11:00 vilket vi också var. Första gäddan högg efter cirka en halvtimmes fiske. Den låg på cirka 2 kilo och fångades av mig, se bilden till vänster.
Vi fortsatte därefter fisket lite längre in i vikarna där det var grundare. Vi märkte då att gäddorna hade börjat leka. Vi såg stora gäddor över 5 kilo vaka i ytan. Men ingen av dem var intresserade av betena. Vi bestämde oss därför för att byta ställe och åka till Trångsund, men på vägen märkte vi att det lågen en påse i vattnet. Vi åkte lite närmare påsen och fick se en väldigt stor gädda på närmare 7-8kilo precis under ytan bredvid påsen. Jag satt i fören på båten och var så pass nära gäddan att när den simmade iväg stänkte den ner mig. Vi fattade inte varför gäddan stod där, eftersom att påsen var en bit ut från land. När vi tittade närmare påsen märkte vi att det satt ett rep i den och vi förstod direkt att det var ett nät. Förmodligen hade gäddan stått där för att den var intresserad av fisken som satt fast i nätet.
Vi visste att man inte fick lägga nät där det låg, och att då man lägger nät måste man markera det tydligt. Och de hade inte dessa nätfiskare gjort, hehe en ikapåse med någon slags flytande föremål i. Vi drog upp nätet och märkte att det satt många stora fiskar i det. I nätet satt 6 abborrar på runt kilot och tre gösar på runt 1,5 kilo. Självklart tog jag loss de fiskar som levde och släppte därefter tillbaka dem. Tyvärr hade en abborre och en gös dött. Se bilden nedan.
Dessa tog vi hem och lagade till. Men däremot lät jag nätet ligga kvar eftersom vi ville fiska vidare. Tyvärr fick vi inge mer fisk senare på dagen.
Vi fick alltså bara en gädda idag, men det känndes ändå bra eftersom vi släppte tillbaka så pass många fiskar (de som satt fast i nätet).

Jag ger dagen betyget 5/10:)
Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar